Overslaan en naar de inhoud gaan

Leendert van Meerem (Intomart GfK) ontevreden over MOAwards

In een interview met het Tijdschrift voor Marketing toont de algemeen directeur van Intomart GfK, Leendert van Meerem, zich ontevreden over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijs voor Marktonderzoekbureau van het Jaar ging dit jaar naar Metrixlab en Van Meerem heeft zich daar boos over gemaakt. Hij zegt: ‘Ik vind de MOAwards een ondermijning van het Research Keurmerk. Het is net als wanneer Koninklijke Horeca Nederland een prijs voor het beste restaurant van Nederland introduceert. En dan wordt snackbar Henkie gekozen. Wat heeft dat nu voor zin?’

related partner content for mobile comes here

‘Ik kan het begrijpen wanneer de MOA een award voor het beste Keurmerkbureau van het Jaar uitgeeft, maar niet voor gewoon het beste bureau. Ook vind ik het vreemd dat je jezelf moet aanmelden voor zo’n prijs.’

'21minuten-onderzoek rampzalig'

Van Meerem maakt zich zorgen over de inzet van internet in marktonderzoek. Hij meent dat gewoon niet alles online te onderzoeken valt. ‘Er is één basiselement in marktonderzoek dat de kwaliteit voor een groot gedeelte bepaalt: de steekproef en de representativiteit daarvan. Daar zit ’m precies de crux. Er zijn veel opdrachtgevers, en misschien is dat wel onze schuld, die niet goed zijn opgevoed in hoe belangrijk dat is. Treffend voorbeeld daarvan is nog steeds dat malle 21minuten-onderzoek van onder meer McKinsey. Als je ziet wie in de Raad van Aanbeveling zit, elke hotemetoot die ooit bankdirecteur of minister is geweest, zit erin. En het is een rampzalig onderzoek.’

Volgens de baas van Intomart GfK wordt er te weinig tegen opdrachtgevers gezegd dat online niet altijd betrouwbare uitkomsten oplevert. ‘Ik denk dat er té weinig over nagedacht wordt door de bureaus, en hoe komt dat? Omdat een online onderzoek van 3.000 respondenten 10 duizend euro kost en die klant niet meer budget heeft. Telefonisch kost dat 25 duizend euro.’

Het gesprek met Van Meerem staat in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op het Marketing&Informatie Event (MIE) gepresenteerd wordt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in