Overslaan en naar de inhoud gaan

ING biedt klanten reclame en aanbiedingen op basis betaaldata

Klant heeft opt-out mogelijkheid, gegevens worden niet met derden gedeeld.
ING
© 123RF
ING
© 123RF

Heb je een reis geboekt? Dan kan ING jou een aanbieding doen voor een reisverzekering of een creditcard. Ontvang je kinderbijslag, dan zou de bank je een kinderrekening kunnen bieden. ING gaat vanaf nu zijn klanten reclames en aanbiedingen doen op basis van hun betaaldata, zo staat in het nieuwe privacystatement.

‘We kunnen u op basis van uw persoonlijke situatie, zoals betaalgegevens en vergelijkbare gegevens, brieven, e-mails of sms-berichten sturen met een aanbieding van een product of dienst.’

related partner content for mobile comes here

Alleen eigen diensten

Het gaat alleen om advertenties voor eigen diensten, zegt een woordvoerster van de bank. In het privacystatement staat ook dat een aanbieding getoond kan worden op de sites en apps van anderen. Die gegevens worden geanonimiseerd, zegt de woordvoerster.

Klanten doen automatisch mee, maar zijn niet verplicht hun gegevens beschikbaar te stellen voor reclame. Ze hebben de mogelijkheid tot een opt-out.

In 2014 ontstond er ophef omdat de bank adverteerders inzicht wilde geven in betalingsgegevens.
Na kritiek van de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Persoonsgegevens trok ING dat plan in.

Gegevens delen met derden is nu dus niet aan de orde. Toch laat de Autoriteit Persoonsgegevens aan de NOS weten dat ze gaat onderzoeken of wat ING nu doet wél mag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in