Overslaan en naar de inhoud gaan

Herdefinitie van privacy

Online privacy is vandaag in het nieuws door het manifest van de Consumentenbond. Met een tien-punten-plan wordt aandacht gevraagd voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online privacy is vandaag in het nieuws door het . Met een tien-punten-plan wordt aandacht gevraagd voor het feit dat privacy onder druk staat. Met een aantal acties gaat de Bond zichtbare instituten als Hyves doorlichten om de zaak kracht bij te zetten. De vraag hoe privacy zich zal ontwikkelen de komende jaren?

related partner content for mobile comes here

Het is al langer duidelijk dat de privacy-beleving aan verschuiven is. Zeker online blijken mensen erg opportunistisch in het beschermen van hun persoonsgegevens zodra er iets tegenover staat.
Daarnaast wordt steeds makkelijker privé-informatie gedeeld via sociale netwerken. Sociaal Exhibitionisme zien we al een tijd ontstaan. Op delen we de meest intieme details van ons leven, op delen we onze muzieksmaak en op is bij te houden wat we allemaal doen in onze privésfeer. Het .

De kans ontstaat dat hoe persoonlijker de communities gaan worden, we de communities vaker gaan afsluiten tot onze vertrouwde groep mensen. Op Reboot vorig jaar doopte ik dat nog de .
Het over het bureau Advance dat profielen opbouwt van mensen zonder dat je het doorhebt dat ze worden doorverkocht, zwengelt de discussie aan waar de grens ligt. Het is interessant of er een rechtelijke uitspraak over komt, maar los daarvan is dit een trend die onmiskenbaar zal doorzetten.

Het businessmodel van online dienstverlening zal namelijk voor een belangrijk onderdeel gaan bestaan uit de kennis van de gebruikers. Google is daar uiteraard groot mee geworden, en heeft met Latitude daar een nieuwe bron .
Meer en meer zullen we onze sporen achterlaten in de cloud. Sporen die profielen zullen worden.

De reactie op de werkwijze van Advance is mooie illustratie waar de grenzen gaan liggen. Het probleem van de werkwijze van Advance is namelijk tweeledig.
- profielen zijn gekoppeld aan een bedrijf, niet aan een persoon.

- Het gebruik van de profielen is niet transparant. Je weet niet dat de gegevens van de ene test gekoppeld worden aan een andere.

De toekomst van privacy is niet een strenge bescherming van gegevens, maar een gebruikersgerichte opbouw en beheer van de profielen. Er zullen marktplaatsen gaan ontstaan waar ik zelf mijn profielgegevens ter beschikking kan stellen voor type dienstverlening. Daarbij hoeven bedrijven niet bang te zijn uitgesloten te worden, want zolang het aanbod waardevol genoeg is zijn we bereid daar onze privacy daarvoor te laten betalen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in