Eindhoven is helemaal geen designstad
Met een eerste onderzoek werden de eigenschappen in kaart gebracht, die mensen koppelen aan ‘designstad’. Vervolgens werd gevraagd of dit paste bij de steden Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. De twee steden die daar het best uitkwamen, werden daarna onderzocht op hun designwaarden.
Om bij ‘designstad’ te beginnen; dat is geen eenduidig begrip. De meest voorkomende eigenschappen betreffen hip, trendy, modern (29 procent) en aansprekend (14 procent). De betekenis van ‘design’ varieert. Sommigen betrekken het op architectuur (10 procent), anderen op mode (7 procent), sfeer (6 procent), of stijl en innovatie (beide 5 procent). Parijs wordt vaak spontaan genoemd (8 procent). Kortom, design is divers en daardoor een bijna onmogelijke propositie om te claimen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisGevraagd naar de Nederlandse steden, vindt 40 procent van de respondenten Rotterdam een designstad, 32,7 procent Amsterdam en slechts 21,4 procent Eindhoven. Ondanks alle initiatieven van Eindhoven (zoals Design Academy, TU/e Industrial Design, Philips Design, European Design Week) gaat het dus om Rotterdam of Amsterdam.
De onderzoekers verdiepten vervolgens het beeld van Rotterdam en Amsterdam. Rotterdam blijkt daarbij het meest eenduidige merk: een havenstad met bijzondere gebouwen. Het beeld van Amsterdam is diverser. Druk, grachten, winkelen en gezelligheid.Design heeft in Rotterdam een heel andere lading dan in Amsterdam. In Rotterdam staat design voor modern, architectuur, moderne gebouwen, de skyline, de Erasmusbrug en kubuswoningen. Amsterdams design heeft betrekking op oud-Hollands, de grachten, musea en mode (PC Hooftstraat). Vooral fysieke eigenschappen (blikvangers), sfeer en bewoners worden genoemd. Activiteiten komen nauwelijks voor in het merkbeeld.
Eindhoven mist flagships
Het is duidelijk dat flagships (fysieke iconen, blikvangers) het merkbeeld bepalen, niet evenementen of activiteiten. En dat is precies waarom Eindhoven het niet wint. Op internet wordt Eindhoven verbonden aan ‘innovatie’ en ‘modern’. Deze associaties lijken op die van Rotterdam. Echter, Rotterdam bezit flagships, Eindhoven vooral instellingen en activiteiten.
Het onderzoek staat in het februarinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat in het teken staat van design.
De drie onderzoeken zijn uitgevoerd met een representatieve steekproef (3 x N = 150) onder Nederlandse internetters van 24 jaar en ouder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid