Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindhoven is helemaal geen designstad

Heeft Nederland een designstad? De laatste jaren is dat een hot thema, met initiatieven als ‘Amsterdam Design’ en investeringen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met een eerste onderzoek werden de eigenschappen in kaart gebracht, die mensen koppelen aan ‘designstad’. Vervolgens werd gevraagd of dit paste bij de steden Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. De twee steden die daar het best uitkwamen, werden daarna onderzocht op hun designwaarden.

related partner content for mobile comes here

Om bij ‘designstad’ te beginnen; dat is geen eenduidig begrip. De meest voorkomende eigenschappen betreffen hip, trendy, modern (29 procent) en aansprekend (14 procent). De betekenis van ‘design’ varieert. Sommigen betrekken het op architectuur (10 procent), anderen op mode (7 procent), sfeer (6 procent), of stijl en innovatie (beide 5 procent). Parijs wordt vaak spontaan genoemd (8 procent). Kortom, design is divers en daardoor een bijna onmogelijke propositie om te claimen.

Gevraagd naar de Nederlandse steden, vindt 40 procent van de respondenten Rotterdam een designstad, 32,7 procent Amsterdam en slechts 21,4 procent Eindhoven. Ondanks alle initiatieven van Eindhoven (zoals Design Academy, TU/e Industrial Design, Philips Design, European Design Week) gaat het dus om Rotterdam of Amsterdam.

De onderzoekers verdiepten vervolgens het beeld van Rotterdam en Amsterdam. Rotterdam blijkt daarbij het meest eenduidige merk: een havenstad met bijzondere gebouwen. Het beeld van Amsterdam is diverser. Druk, grachten, winkelen en gezelligheid.Design heeft in Rotterdam een heel andere lading dan in Amsterdam. In Rotterdam staat design voor modern, architectuur, moderne gebouwen, de skyline, de Erasmusbrug en kubuswoningen. Amsterdams design heeft betrekking op oud-Hollands, de grachten, musea en mode (PC Hooftstraat). Vooral fysieke eigenschappen (blikvangers), sfeer en bewoners worden genoemd. Activiteiten komen nauwelijks voor in het merkbeeld.

Eindhoven mist flagships

Het is duidelijk dat flagships (fysieke iconen, blikvangers) het merkbeeld bepalen, niet evenementen of activiteiten. En dat is precies waarom Eindhoven het niet wint. Op internet wordt Eindhoven verbonden aan ‘innovatie’ en ‘modern’. Deze associaties lijken op die van Rotterdam. Echter, Rotterdam bezit flagships, Eindhoven vooral instellingen en activiteiten.

Het onderzoek staat in het februarinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat in het teken staat van design.

De drie onderzoeken zijn uitgevoerd met een representatieve steekproef (3 x N = 150) onder Nederlandse internetters van 24 jaar en ouder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in