Bedrijven hebben geen idee van online reputatie


Het onderzoek Risky Business: Reputations Online werd uitgevoerd door communicatieadviesbureau Weber Shandwick, samen met de Economist Intelligence Unit (EIU). 703 leidinggevenden in meer dan 20 industrieën en 62 landen werden ondervraagd over online reputatiemanagement.
Wat blijkt: 66 procent van de ondervraagde managers heeft geen idee wat medewerkers online over hun bedrijf zeggen. Slechts eenderde is op de hoogte van negatief online commentaar van werknemers. Daarnaast zijn leidinggevenden ook niet echt bezorgd over werkgerelateerde discussies op sociale of videosharing netwerksites.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen website zoals jobvent.com, waar medewerkers hun bedrijf kunnen beoordelen, bevat commentaar over meer dan 7.000 bedrijven. 70 procent hiervan valt in de categorie ‘ik haat mijn job’.
Verkeerd geadresseerd
87 procent van de managers geeft toe minimaal één onjuiste elektronische boodschap (privé e-mail, sms of twitterbericht) te hebben verzonden of ontvangen. Ook topmanagers zijn niet immuun: maar liefst 80 procent van de CEO’s of voorzitters van de Raad van Bestuur heeft een keer verkeerde elektronische berichten verzonden of ontvangen. De gevolgen van verkeerd geadresseerde elektronische boodschappen kunnen bedrijfsreputaties binnen enkele seconden beschadigen.
Leslie Gaines-Ross, chief reputation strategist bij Weber Shandwick: ‘Risico’s die tien jaar geleden nog niet bestonden, zijn nu aan de orde van de dag: de interne e-mails die verdwalen, negatieve online campagnes door ontevreden klanten en online gemopper door medewerkers over bazen en salarissen zijn slechts enkele van de bedreigingen voor online reputies.’
Informatie vergaren
Op de vraag naar de effectiviteit van internet als een bron om reputaties te beoordelen, antwoordden de managers dat internet het best kan worden gebruikt om onderzoek te doen naar zakelijke rivalen (64 procent) en partners (60 procent), opvangen van reacties van klanten (63 procent) en verkennen van nieuwe werkmogelijkheden (60 procent).
Opvallend genoeg vinden leidinggevenden internet minder bruikbaar voor het beoordelen van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), liefdadigheidsinstellingen en NGO’s. Met name leidinggevenden geloven dat slechts de helft (49 procent) van de informatie in bedrijfsblogs accuraat is en veel minder (14 procent) vertrouwt blogs als een goede bron om reputaties te beoordelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid