Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven hebben geen idee van online reputatie

Alhoewel de meeste managers geen benul hebben van hun online reputatie, staat het onderwerp bij de meeste bovenaan de managementagenda. Men…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd door communicatieadviesbureau Weber Shandwick, samen met de Economist Intelligence Unit (EIU). 703 leidinggevenden in meer dan 20 industrieën en 62 landen werden ondervraagd over online reputatiemanagement.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: 66 procent van de ondervraagde managers heeft geen idee wat medewerkers online over hun bedrijf zeggen. Slechts eenderde is op de hoogte van negatief online commentaar van werknemers. Daarnaast zijn leidinggevenden ook niet echt bezorgd over werkgerelateerde discussies op sociale of videosharing netwerksites.

Een website zoals jobvent.com, waar medewerkers hun bedrijf kunnen beoordelen, bevat commentaar over meer dan 7.000 bedrijven. 70 procent hiervan valt in de categorie ‘ik haat mijn job’.

Verkeerd geadresseerd

87 procent van de managers geeft toe minimaal één onjuiste elektronische boodschap (privé e-mail, sms of twitterbericht) te hebben verzonden of ontvangen. Ook topmanagers zijn niet immuun: maar liefst 80 procent van de CEO’s of voorzitters van de Raad van Bestuur heeft een keer verkeerde elektronische berichten verzonden of ontvangen. De gevolgen van verkeerd geadresseerde elektronische boodschappen kunnen bedrijfsreputaties binnen enkele seconden beschadigen.

Leslie Gaines-Ross, chief reputation strategist bij Weber Shandwick: ‘Risico’s die tien jaar geleden nog niet bestonden, zijn nu aan de orde van de dag: de interne e-mails die verdwalen, negatieve online campagnes door ontevreden klanten en online gemopper door medewerkers over bazen en salarissen zijn slechts enkele van de bedreigingen voor online reputies.’

Informatie vergaren

Op de vraag naar de effectiviteit van internet als een bron om reputaties te beoordelen, antwoordden de managers dat internet het best kan worden gebruikt om onderzoek te doen naar zakelijke rivalen (64 procent) en partners (60 procent), opvangen van reacties van klanten (63 procent) en verkennen van nieuwe werkmogelijkheden (60 procent).

Opvallend genoeg vinden leidinggevenden internet minder bruikbaar voor het beoordelen van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), liefdadigheidsinstellingen en NGO’s. Met name leidinggevenden geloven dat slechts de helft (49 procent) van de informatie in bedrijfsblogs accuraat is en veel minder (14 procent) vertrouwt blogs als een goede bron om reputaties te beoordelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in