Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer reclame per verkochte auto

Ondanks de malaise in de autosector zijn in 2008 de bruto mediabestedingen per verkochte auto met 9,5 pct gestegen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gemiddeld besteedden de autoadverteerders 577 euro per verkochte auto. In 2007 was dat nog 527 euro. De vijf grootste autoadverteerders van 2008 (Toyota, Opel, Volkswagen, Renault en Peugeot) besteedden gemiddeld 543 euro reclamegeld per verkocht model. Dat blijkt uit een analyse van Adfact. ‘Er zijn simpelweg minder auto’s verkocht terwijl de mediabudgetten naar boven zijn bijgesteld om marktaandeel te behouden’, aldus Lars de Vries van Adfact.

related partner content for mobile comes here

Uit de analyse van Adfact blijkt dat de bruto mediabestedingen per verkocht model aanzienlijk kunnen ver-schillen. Per verkochte Renault Twingo bijvoorbeeld werd 22 euro reclamegeld besteed. Maar voor elke verkochte Cadillac CTS liefst 12.900 euro. Het meest verkochte automerk in Nederland, Volkwagen, verkocht het afgelopen jaar 3.905 auto’s minder dan in 2007, terwijl hun reclame-uitgaven in 2008 met ruim 30 pct toenamen. Daardoor stegen de reclame-uitgaven per verkochte Volkswagen van 335 euro in 2007 naar 475 euro in 2008, een stijging van 40 pct. Volkswagen was in 2008 goed voor een marktaandeel van 9,3 pct van de totale personenautoverkopen, terwijl de share of voice op basis van de totale mediabestedingen 7,8 pct bedroeg.

Toyota, de grootste autoadverteerder in 2008, besteedde van de top 5-adverteerders in absolute zin het meeste reclamegeld per auto, gemiddeld 682 euro (versus 563 euro in 2007). Dit is een stijging van 21 pct. Het marktaandeel van Toyota bedroeg in 2008 7,8 pct en de share of voice 9,5 pct. Ook Opel adverteerde het afgelopen jaar fors meer per verkocht model. De reclame-uitgaven stegen met bijna 50 pct naar 585 euro per verkochte auto. Het marktaandeel van Opel en de share of voice zijn wel mooi in balans met respectievelijk 8,6 en 8,3 pct.

De Franse automerken Renault en Peugeot deden het beter. Hun bestedingen per verkochte auto daalden. Opvallend is verder het succes van Dacia. Dit merk zag zijn verkopen in 2008 verdubbelen naar 4.500 verkochte auto’s, terwijl de media-uitgaven met ruim de helft afnamen tot 190.000 euro. De reclamekosten per verkochte Dacia komen hiermee op 42 euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in