Meer reclame per verkochte auto
Gemiddeld besteedden de autoadverteerders 577 euro per verkochte auto. In 2007 was dat nog 527 euro. De vijf grootste autoadverteerders van 2008 (Toyota, Opel, Volkswagen, Renault en Peugeot) besteedden gemiddeld 543 euro reclamegeld per verkocht model. Dat blijkt uit een analyse van Adfact. ‘Er zijn simpelweg minder auto’s verkocht terwijl de mediabudgetten naar boven zijn bijgesteld om marktaandeel te behouden’, aldus Lars de Vries van Adfact.
Uit de analyse van Adfact blijkt dat de bruto mediabestedingen per verkocht model aanzienlijk kunnen ver-schillen. Per verkochte Renault Twingo bijvoorbeeld werd 22 euro reclamegeld besteed. Maar voor elke verkochte Cadillac CTS liefst 12.900 euro. Het meest verkochte automerk in Nederland, Volkwagen, verkocht het afgelopen jaar 3.905 auto’s minder dan in 2007, terwijl hun reclame-uitgaven in 2008 met ruim 30 pct toenamen. Daardoor stegen de reclame-uitgaven per verkochte Volkswagen van 335 euro in 2007 naar 475 euro in 2008, een stijging van 40 pct. Volkswagen was in 2008 goed voor een marktaandeel van 9,3 pct van de totale personenautoverkopen, terwijl de share of voice op basis van de totale mediabestedingen 7,8 pct bedroeg.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisToyota, de grootste autoadverteerder in 2008, besteedde van de top 5-adverteerders in absolute zin het meeste reclamegeld per auto, gemiddeld 682 euro (versus 563 euro in 2007). Dit is een stijging van 21 pct. Het marktaandeel van Toyota bedroeg in 2008 7,8 pct en de share of voice 9,5 pct. Ook Opel adverteerde het afgelopen jaar fors meer per verkocht model. De reclame-uitgaven stegen met bijna 50 pct naar 585 euro per verkochte auto. Het marktaandeel van Opel en de share of voice zijn wel mooi in balans met respectievelijk 8,6 en 8,3 pct.
De Franse automerken Renault en Peugeot deden het beter. Hun bestedingen per verkochte auto daalden. Opvallend is verder het succes van Dacia. Dit merk zag zijn verkopen in 2008 verdubbelen naar 4.500 verkochte auto’s, terwijl de media-uitgaven met ruim de helft afnamen tot 190.000 euro. De reclamekosten per verkochte Dacia komen hiermee op 42 euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid