Brand Expedition naar de beurs


Afgelopen maandag fietste hij in een oude bakfiets naar de plek waar ‘de grote jongens’ hun aandelen verkopen: Beursplein 5 in Amsterdam. Hier vroeg hij op ludieke wijze aandacht voor zijn eigen aandelen. Investeerders krijgen, naast een gezamenlijk aandeel van twintig procent in het boek, ook gratis boeken, toegang tot exclusieve presentaties en adviessessies via Skype van merkenexpert Martijn.
Het boek is het product van een reis van vijf maanden in 2010 met een oude Volkswagen T2 camper door Europa. Martijn interviewde CEO’s, oprichters en merkverantwoordelijken van twintig authentieke Europese merken. Om de vertaling en productie van de Engelstalige editie te financieren, zette hij in samenwerking met Symbid deze crowdfunding-actie op.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSArets: “Een bank heeft over het algemeen weinig gevoel bij wat je als ondernemer doet. Voordeel bij crowdfunding is dat de aandeelhouders ook direct ambassadeur worden van jouw project. Omdat zij meedelen in de winst, zijn ze extra gemotiveerd om hun eigen netwerk te activeren. Investeren kan vanaf 20 euro en bij een verkoop van 7.000 boeken draaien zij na aftrek van belastingen al break even op hun inleg. Om het aandeel ook interessant te houden voor de lange termijn, krijgen aandeelhouders automatisch een aandeel van tien procent in de volgende vertalingen. Op dit moment wordt gekeken naar een mogelijke Chinese vertaling, waarna Spaans zal volgen.”
45 miljoen fans
Om zijn Engelse vertaling direct wereldwijd op de kaart te zetten, vraagt Martijn fans van de bezochte merken (op Facebook zijn dit er al 45 miljoen) het hoofdstuk van ‘hun’ merk voor te lezen voor de webcam. Zij zullen deel uitmaken van het eerste online video voorleesboek ter wereld. Martijn hoopt met deze actie minimaal duizend merkfans met elkaar te verbinden en zijn verhaal direct internationaal op de kaart te zetten.
Martijn bewees het afgelopen jaar goed te weten hoe hij social media kan inzetten om aandacht te vragen voor zijn reis en zijn boek: hij verzamelde voor bijna een miljoen euro aan free publicity. Zo maakte hij met een verborgen camera een filmpje waarbij hij in diverse boekhandels zijn eigen boek kocht, nog voordat dit was uitgebracht. De aandacht die dit filmpje via Twitter en andere social media kreeg, zorgde ervoor dat zijn boek binnen een paar dagen na de release bij menig boekhandel te verkrijgen was.
Meer informatie over deze crowdfunding actie is te vinden op: http://www.symbid.com/ideas/632-brand-expedition-boekvertaling
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid