Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Expedition naar de beurs

Mijn avontuurlijke collega merken-fanaat, Martijn Arets, verlegt weer eens de grenzen. Altijd in voor een ludieke actie heeft Martijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen maandag fietste hij in een oude bakfiets naar de plek waar ‘de grote jongens’ hun aandelen verkopen: Beursplein 5 in Amsterdam. Hier vroeg hij op ludieke wijze aandacht voor zijn eigen aandelen. Investeerders krijgen, naast een gezamenlijk aandeel van twintig procent in het boek, ook gratis boeken, toegang tot exclusieve presentaties en adviessessies via Skype van merkenexpert Martijn.

related partner content for mobile comes here

Het boek is het product van een reis van vijf maanden in 2010 met een oude Volkswagen T2 camper door Europa. Martijn interviewde CEO’s, oprichters en merkverantwoordelijken van twintig authentieke Europese merken. Om de vertaling en productie van de Engelstalige editie te financieren, zette hij in samenwerking met deze crowdfunding-actie op.

Arets: “Een bank heeft over het algemeen weinig gevoel bij wat je als ondernemer doet. Voordeel bij crowdfunding is dat de aandeelhouders ook direct ambassadeur worden van jouw project. Omdat zij meedelen in de winst, zijn ze extra gemotiveerd om hun eigen netwerk te activeren. Investeren kan vanaf 20 euro en bij een verkoop van 7.000 boeken draaien zij na aftrek van belastingen al break even op hun inleg. Om het aandeel ook interessant te houden voor de lange termijn, krijgen aandeelhouders automatisch een aandeel van tien procent in de volgende vertalingen. Op dit moment wordt gekeken naar een mogelijke Chinese vertaling, waarna Spaans zal volgen.”

45 miljoen fans
Om zijn Engelse vertaling direct wereldwijd op de kaart te zetten, vraagt Martijn fans van de bezochte merken (op Facebook zijn dit er al 45 miljoen) het hoofdstuk van ‘hun’ merk voor te lezen voor de webcam. Zij zullen deel uitmaken van het eerste online video voorleesboek ter wereld. Martijn hoopt met deze actie minimaal duizend merkfans met elkaar te verbinden en zijn verhaal direct internationaal op de kaart te zetten.

Martijn bewees het afgelopen jaar goed te weten hoe hij social media kan inzetten om aandacht te vragen voor zijn reis en zijn boek: hij verzamelde voor bijna een miljoen euro aan free publicity. Zo maakte hij met een verborgen camera een filmpje waarbij hij in diverse boekhandels zijn eigen boek kocht, nog voordat dit was uitgebracht. De aandacht die dit filmpje via Twitter en andere social media kreeg, zorgde ervoor dat zijn boek binnen een paar dagen na de release bij menig boekhandel te verkrijgen was.

Meer informatie over deze crowdfunding actie is te vinden op: http://www.symbid.com/ideas/632-brand-expedition-boekvertaling

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in