Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier redenen om wel te adverteren op Facebook

Adverteerders nemen online steeds vaker mee in de marketingmix. Denk aan retargeting via banners, Google Adwords en YouTube. Maar ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Willeke Stam

related partner content for mobile comes here

Reden één: targeten op doelgroep
Ga eens na welke informatie je op je eigen Facebook hebt ingevuld. Wat je werk is, welke opleiding je gevolgd hebt, of je een relatie hebt, waar je woont. Deze informatie gebruikt Facebook om doelgericht te kunnen adverteren.

Stel je voor: je verkoopt fotoalbums die via internet zelf samen te stellen zijn en je weet dat je klantenbase voornamelijk uit vrouwen bestaat. Dan maak je op Facebook een advertentie aan, gericht op vrouwen in Nederland, die één of twee weken geleden terug zijn gekomen van hun vakantie. Als je weet wanneer de meeste fotoalbums besteld worden, kun je de advertentie ook nog laten zien rond deze dag of dit tijdstip. Op deze manier bereik je precies de mensen die in jouw doelgroep vallen en heb je weinig waste.

Op Facebook kun je je advertentie specificeren op locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses en hobby’s, huwelijkse staat, maar ook leeftijd van kinderen binnen het gezin, opleidingsniveau en connecties op Facebook (bijvoorbeeld connected met een Facebookpagina, app of event).

Daarnaast kun advertenties laten zien aan je eigen connecties. Via Facebook kun je e-mailadressen invoeren die Facebook vervolgens connect met haar gebruikers. Let op: dit mag alleen als deze adressen zijn verkregen via een opt-in! Je kan vervolgens jouw advertenties specifiek laten draaien op deze doelgroep.

Maar wat dacht je van een retargeting pixel op jouw website? Mensen die jouw website hebben bezocht, worden in een base verzameld op Facebook. Deze mensen kun je benaderen via Facebook met specifieke advertenties. We nemen weer het voorbeeld van het fotoalbum. Iemand is op jouw webpagina geweest waar informatie staat over kleine fotoboeken. Deze persoon is al geïnteresseerd in jouw product en daarom wil je die eigenlijk ook als Facebookfan. Dan hoef je immers niet meer te adverteren om hem te bereiken. Op Facebook maak je dan specifieke advertenties aan, getarget op mensen die deze pagina hebben bezocht, met als doel een pagina like te krijgen. Kortom, legio mogelijkheden! Wanneer je op deze manier advertenties wil aanmaken, is het handig om de PowerEditor binnen Facebook te gebruiken.

Reden twee: inzicht in je doelgroep

Waarschijnlijk weet je al veel van je doelgroep. Wie het zijn, waar ze wonen en hoe oud ze zijn. Maar weet je ook wat hun interesses zijn buiten jouw product om? Waarschijnlijk niet, maar hier kun je via Facebook eenvoudig achter komen. Via Audience Insight kun je een hoop te weten komen over je doelgroep. Opnieuw eeen voorbeeld: je verkoopt babyproducten en je richt je op vrouwen die zwanger zijn of net een baby hebben gekregen. Je vult bij Insight Audience de gegevens in die bekend zijn. De vrouwen komen uit Nederland, zijn in de leeftijd 20 tot 40 jaar en hebben interesse in ‘Motherhood’, ‘Parenting’ en ‘Baby’. We weten vervolgens waar deze vrouwen wonen, hoe actief ze zijn op Facebook, maar ook welke pagina’s ze hebben geliked.

Uit de informatie van Facebook blijkt dat deze doelgroep de volgende pagina’s leuk vinden: Love2BeMama, Nestlé Babyvoeding, Hero Baby Nederland, Ouders van Nu en Pampers. Je kunt de advertenties voor je product dus richten op de vrouwen die deze pagina geliked hebben. Ze hebben immers interesse in deze organisaties waardoor jouw product ook voor hen relevant is.

 

Reden drie: inzicht in resultaat 
Het gebruik van Facebook geeft een goed beeld van de behaalde resultaten. Via ‘View Report’ kan je aanvinken welke informatie jij wilt achterhalen.

Zo kun je precies zien hoeveel mensen op jouw advertentie hebben geklikt, wat de kosten per clicks zijn, op welke plekken de advertenties het beste gewerkt hebben etc. Je kunt bij de rapportage via ‘Customize Columns’ aangeven welke informatie je wilt achterhalen.


 

Doordat je zoveel over het resultaat van je advertentie weet, kun je deze eenvoudig optimaliseren. Het is daarom verstandig om je advertentie te richten op verschillende leeftijdscategorieën. Maar je kunt ook testen met verschillende teksten of afbeeldingen. Met deze gegevens uit Facebook kun je bekijken welke advertenties voor de beste resultaten zorgen. Voor deze advertenties kan je bijvoorbeeld extra budget inzetten. Je kan er ook voor kiezen om de minder scorende advertenties uit te zetten.

Via Facebook kun je ook optimaliseren op conversie. Bijvoorbeeld: je hebt advertenties ingezet voor babyproducten. Wanneer je een pixel op je website plaatst en dit koppelt met Facebook, weet Facebook wanneer de advertentie voor een aankoop heeft gezorgd.

Reden vier: het is relatief goedkoop
Doordat je jouw doelgroep specifiek kunt benaderen is er weinig waste. Je kunt de doelgroep efficiënt en daardoor goedkoper bereiken. Daarnaast kan jouw advertentie voor € 0,15 al 1.000 keer worden weergeven bij de doelgroep. 

De voordelen van Facebook liggen dus op het gebied van specifiek bereik, kennis over jouw doelgroep en de gespecificeerde resultaten van de advertenties. Doordat je een doelgroep gericht kan bereiken, zijn de advertentiekosten relatief goedkoop. 

Willeke Stam is online marketeer bij CrowdMedia, gespecialiseerd in social media en content marketing

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in