Overslaan en naar de inhoud gaan

B2B marketeers moeten hun merk beter inzetten

Zakelijke kopers beweren anders, maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het merk zeker niet onbelangrijk is in zakelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Carlo Kiksen deed voor SWOCC uitgebreid literatuuronderzoek en hield een breed kwantitatief onderzoek onder 380 Nederlandse zakelijke kopers. Daarnaast zijn enkele inkopers geïnterviewd.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek heeft geleid tot zeven onderbouwde uitspraken over b2b merken, waaronder:

- Het merk biedt meerwaarde

Functionaliteit en prijs zijn veruit de belangrijkste factoren waar zakelijke kopers hun beslissingen op baseren. Er liggen echter kansen voor het merk, zeker aangezien b2b-bedrijven die actief en systematisch bezig zijn met merkmanagement beter blijken te presteren. ‘Voor b2b-organisaties die in een markt opereren waar het moeilijk is om herkenbaar te zijn op basis van tastbare attributen, is het dan ook slim om de nadruk op immateriële attributen te leggen’, aldus Kiksen.

- Gebruikers zijn de belangrijkste doelgroep voor merkcommunicatie

Inkopers hebben een begeleidende rol in het aankoopproces, hun voornaamste taak is om het proces te rationaliseren. Gebruikers binnen de organisatie zijn vaak verantwoordelijk voor het opstellen van de longlist van potentiële leveranciers. Kiksen: “Marketeers moeten er dan ook voor zorgen dat hun merk bekend is bij eindgebruikers, zodat het bij een volgend aankoopproces deel uitmaakt van de initiële overweging. Op het moment dat verkopers in actie komen, is een groot deel van het aankoopproces reeds afgerond.’

- Loyaliteit en verbondenheid

Daarnaast wordt het merk bij een contractverlenging of herhaalaankoop belangrijker door factoren als loyaliteit en verbondenheid met merken, maar ook door simpel gemak en behoefte aan eenvoudige basisregels. ‘Vaak word aan preferred suppliers voorrang gegeven in een aankooptraject, soms worden concurrerende merken bij voorbaat al buitenspel gezet’, aldus Kiksen.

Alle uitspraken zijn terug te vinden in de SWOCC-publicatie &;Merken in B2B&;.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in