Overslaan en naar de inhoud gaan

Unox soep in zak nu zonder geur-, kleur- en smaakstoffen

Gisteren hield Unilever een persbijeenkomst in een oude molen in Amsterdam ?Noord om de nieuwe soepen in zak van Unox te presenteren. Dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren hield Unilever een persbijeenkomst in een oude molen in Amsterdam ?Noord om de nieuwe soepen in zak van te presenteren. Dit keer zonder geur-, kleur- en smaakstoffen.

related partner content for mobile comes here

De redactrices van de glossies en damesbladen lepelden braaf acht van de 15 nieuw gemaakte soepjes naar binnen. En ik dus ook.

Inge van Berkel, implementatiemanager van Unox soepen, zei dat het toch wel een jaar heeft gekost om alle e-nummers er uit te halen. Alle e-nummers?

Nee, in sommige gebonden soepen zit nog de stabilisator e-451 en e-452, want anders scheidt de soep in de zak zich in twee gedeeltes en dat pikt de consument niet.

Je kunt ook niet makkelijk alle kunstmatige stoffen uit de soep halen, zei van Berkel. Je moet ze vervangen door andere, natuurlijke smaakversterkers. Doel was ook om de soepen net zo lang houdbaar te maken.
De smaak hoefde niet eens zo zeer te verbeteren, zegt Van Berkel. Het was al goed als het verschil met de kunstmatig verrijkte soepen niet te proeven was.

Unilever had een food trendwatcher ingehuurd om de lof te zingen op soep. En dat deed met verve.

'Soep is de über cross over van alle actuele trends in voeding. Soep is retro, gemak en eerlijk&puur. Soep is vloeibare troost, maar ook gezond. Soep is de jeans van de foodmarkt. Elk jaar net iets anders, maar het zit er wel elke keer bij. Je ziet dat eten nu teruggrijpt naar oude waarden: we willen weten waar het vandaan komt en wat er in zit.

'Wie is de boer die het voedsel levert? Het moet vrij van kunstmatige geur- en smaakstoffen zijn. Kruiden en specerijen moeten het werk nu doen. Roomsoepen dalen in afzet, want ze worden als te vet gezien. Tegelijkertijd zie je in de naaste toekomst fermere smaken komen. In New York zie je nu aardappel-meloen soep op het menu staan. Dat soort vreemdere combinaties ga je meer zien'.

Maar nog niet bij Unox. Daar draait het vanouds om de smaak van de massa. Romige kippensoep en frisse erwtensoep. En Aspergesoep en Bospaddestoelensoep.

In het najaar van 2007 had Unox al de e-nummers uit de Rookworst gehaald. Dit allemaal in het kader van de campagne Eerlijk is Heerlijk.

Vanaf week 25 worden de soepen in het schap gepresenteerd.

Ik vroeg nog aan Van Berkel of de bliksoepen nu ook 'natuurlijker en eerlijker' zijn, maar dat is niet zo. Van Berkel: 'We hebben er voor gekozen om hiermee te beginnen. De bliksoepen volgen waarschijnlijk later'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in