TNT in sampling
TNT Post ontwikkelde een nieuw marketingconcept, Send me Now, op basis van internet, sms en sampling.
Metrixlab onderzocht de effectiviteit van zo'n campagne voor koffiemerk Nescafé.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Resultaten:
In totaal vroegen 74.000 mensen een sample aan. 26 procent van alle aanvragers ging tot aankoop van het product over.
De Nescafé-actie liep van 8 oktober tot en met 10 januari. Het koffiemerk wilde consumenten nieuwe smaken laten proeven en startte in samenwerking met TNT een sample-actie, waarbij consumenten bij het zien van Send me Now-logo (in print en op abri's) gratis een koffiesample konden aanvragen, middels een sms-je.
80 procent van de aanvragers had de koffie nog niet eerder gekocht. 82 procent van de respondenten gaf aan het aangevraagde sample ook daadwerkelijk te gebruiken. En omdat consumenten zelf in actie komen, waren ook de percentages in het geval van spontane herkenning, houding en koopintentie erg hoog.
Er konden twee samplevarianten specialiteitenkoffie worden aangevraagd: Latte en Choco. Er was een duidelijk verschil in het aantal aanvragen per smaakvariatie, en dat verschil zag men ook terug in de verkoopresultaten van de verschillende smaken.
78 procent van de respondenten gaf aan de campagne aantrekkelijker te vinden door de sample-toevoeging en 86 procent gaf aan bij een volgende actie weer een sample aan te vragen.
Bastian Baas van Nescafé: '26 procent van de aanvragers die het product ook koopt, is een goed rendement.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid