Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever Nederland voegt alles samen in één werkmaatschappij

Unilever Nederland wil in het tweede kwartaal van volgend jaar een nieuwe ‘Unilever Nederland werkmaatschappij’ vormen. De drie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het voornemen is de nieuwe organisatie te vestigen in het pand ‘De Brug’, dat op dit moment in Rotterdam wordt gebouwd. Unilever Nederland streeft er naar om wereldwijd tot de vorming van één werkmaatschappij per land te komen, om zo schaalvoordelen en een simpelere en efficiëntere organisatiestructuur te realiseren. De betrokken medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn inmiddels ingelicht. Op dit moment is nog niet bekend wat de gevolgen voor de werkgelegenheid zijn. Gedwongen ontslagen worden echter niet uitgesloten.

related partner content for mobile comes here

Dit betekent dat vanaf volgend jaar -naast de activiteiten van Unilever Bestfoods Nederland- ook de werkzaamheden van de andere twee huidige werkmaatschappijen, Lever Fabergé in Bodegraven en de IgloMora Groep in Den Bosch, vanuit Rotterdam worden uitgevoerd. Op dit moment werken op de kantoren van de drie werkmaatschappijen 800 werknemers. De merken Iglo, Mora, Dove, Omo, Knorr, Bertolli en Unox krijgen daardoor een nieuwe naam op het etiket.

Iglo Mora Groep wordt Unilever Nederland Ice Cream & Frozen Foods. Lever Fabergé gaat verder als Unilever Nederland Home & Personal Care. Unilever Bestfoods wordt Unilever Nederland Foods.

Op 28 juli maakte Unilever bekend overal ter wereld haar organisatie verder te willen vereenvoudigen om in de toekomst besluiten sneller te kunnen nemen en slagvaardiger in de markt te zijn. Verder wil Unilever schaalvoordelen behalen binnen alle disciplines die de onderneming in haar kernactiviteiten ondersteunen.

Hoofdlijnen uit de bekend gemaakte plannen zijn: Het overgaan op een eenvoudiger structuur door alle bestaande werkmaatschappijen te integreren in één werkmaatschappij per land met ‘één gezicht’ naar de markt. Deze maatschappijen zullen worden ondersteund door regionale ‘shared services’ en gemeenschappelijke Unilever-processen voor Financiën, HR, IT en andere ondersteunende processen.De focus blijft gericht op Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging, Voedingsmiddelen, IJs & Diepvriesproducten en Foodsolutions door middel van ‘business units’ die aan business-groepen blijven rapporteren. Elke ‘business unit’ houdt op lokaal niveau een eigen winst-en-verlies-rekening en eigen teams voor marketing en relatiebeheer.Unilevers internationale ondernemings- en divisiestructuur wordt verder vereenvoudigd om ervoor te zorgen dat Unilevers strategische koers en de toewijzing van middelen op consistente wijze worden gemanaged.Door besparingen dienen meer middelen voor groei te worden gegenereerd, zodat Unilevers merken alle ruimte kunnen krijgen om zich te ontwikkelen.

De komende tijd buigen verschillende projectteams zich over de uitwerking van het voorgenomen besluit tot de vorming van de nieuwe Unilever Nederland werkmaatschappij. Zo wordt een blauwdruk van de nieuwe organisatie ontwikkeld en dient met de vakbonden over een sociaal plan te worden onderhandeld.

Op 1 oktober zal de nieuwe organisatiestructuur zijn afgerond, waarna een start wordt gemaakt met de benoeming van medewerkers in hun nieuwe functie. Uiterlijk 1 december van dit jaar moet voor alle betrokken medewerkers duidelijk zijn waar men aan toe is.
De aangekondigde herstructurering heeft geen directe gevolgen voor de fabrieken van Unilever in Nederland en voor Unilever Research & Development in Vlaardingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in