Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe producten: De boekenkast

Wat doe je als je je nieuwe vlam voor ’t eerst mee naar huis neemt? Dan laat je terloops je cd-, dvd- en boekencollectie zien. Je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tentoongestelde media zijn de etalage van je culturele bagage. Wat ligt er op je koffietafel, de Happinez, de Quote of de Panorama? Zweer je bij Dogma-films en de Coen Brothers of houd je van schieten, explosies en Chuck Norris. Al je verzamelingen laten zien wie je bent (of wil zijn). Met de goedgevulde boekenkast als duidelijk statement: ik heb kennis van zaken. Een beetje intellectueel laat zich dan ook bij voorkeur fotograferen voor zijn boekenkast (met peinzende blik).

related partner content for mobile comes here

De boekenkast zoals we ’m al eeuwen kennen, heeft wellicht z’n langste tijd gehad. Het digitale tijdperk rukt ook daar op. Kranten verschijnen al als ‘e-paper’ en met de ILiad, digitale boekenreader in pocketboekformaat, kun je een (digitaal) boek lezen, gewoon op de bank, in bed of op de wc. Scheelt een hoop ruimte, de boeken die in je kast staan heb je immers al gelezen (toch?) dus waarom die bewaardrift? Boeken nemen ruimte in en verzamelen stof.

Alles kan compacter. Het kopen van cd’s gebeurt ook steeds minder en films kun je beter downloaden dan huren of kopen. Gek dat er nog ‘videotheken’ zijn. Heel omslachtig om een schijf in een hoesje ergens op te gaan halen en de volgende dag terug te brengen en zelfs een boete riskeren als je te laat bent.

i-Totem
Als de boekenkast verdwijnt, hoe kan je dan nog je intellect tentoonspreiden? Hoe etaleer je je kennis van zaken? Dat kan door middel van een ‘multimedia-zuil’ in de huiskamer. Deze ‘i-Totem’ is een rondgetrokken flatscreen, aangesloten op internet. Dit werkt als een soort IQ-screensaver: een compilatie van je favoriete ebooks, films, muziek, clips, beroemde quotes en natuurlijk je eigen fotoarchief. Je hele identiteit trekt als een film aan je voorbij. Immers, wat je hebt = wie je bent.

Beeld Pepijn Barnard/Art Associates

Je nieuwe vlam kan je i-Totempaal bewonderen (goh, wat een grote...) terwijl jij een lekker wijntje opentrekt. Je persoonlijke patserpaal wordt je display-inspiratie- zoek- en opbergarchief. ‘Hey, je bent fan van Geen Stijl, ik ga altijd naar nrc.next.’ De visite mag natuurlijk niet overal komen neuzen, jij hebt ook je geheimen. Net als je ouders die vroeger Jan Wolkers achterin de boekenkast verstopten (zodat jij tenminste wist waar ze lagen).

E-mail aan God
De volgende stap? Het nieuwe testament als computergame, de e-Bible... Zal de next generation nog liefdesbrieven schrijven en bewaren in een schoenendoos (zijn er over twintig jaar nog schoenendozen)? Met al dat gedigitaliseer verdwijnt waarschijnlijk ook het handschrift. Kunnen we nu eigenlijk nog wel een A4’tje volschrijven zonder ‘appeltje-Z’? Hele encyclopedieën zijn al verdwenen, je ziet nog wel eens een namaak – 21-delige Oosthoek in de boekenkast van een meubelboulevard, een lege kartonnen kaftenrij. Dat is wat ervan over is: slechts vulling voor op de plank. Googelen is zoveel makkelijker.

En als de boekenkast niet verdwijnt, zal hij zeker kleiner worden. Mensen zeggen vaak: ‘Maar een boekenkast staat zo sfeervol’. Geen nood, als je je Billy gaat missen, hebben ze bij Ikea wel nostalgisch boekenkastbehang.

In de serie ‘Suffe Producten' laat Reyn Jongenelen in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog.nl) op luchtige wijze zijn blik gaan over kansen in de markt voor verstofte producten. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering, een nieuwe emotie en een interessante marktpositie. Volgens Jongenelen moet dat te doen zijn...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in