Sterke winstgroei HMG
De forse groei van de marktaandelen van de drie tv-zenders is hiervan volgens HMG de belangrijkste oorzaak. Ten opzichte van de eerste helft van 2002 groeide het gezamenlijk marktaandeel van de HMG-stations in de kerndoelgroep boodschappers 20 - 49 jaar van 28,6 naar 31,6 procent. Het marktaandeel van RTL 4 in de kerndoelgroep boodschappers
20 - 49 jaar steeg in de eerste helft van 2003 met 1,2 procent naar 19,3 procent ten opzichte van de eerste helft van 2002. Ook het marktaandeel van Yorin in de kerndoelgroep 20 - 34 jaar steeg: met 1,4 procent naar 9,1. Mannenzender RTL 5 zag een stijging van het marktaandeel in de doelgroep mannen 20 - 49 jaar van 0,6 procent naar 6,3.
Naast het succes van de HMG-zenders heeft de ingezette efficiency operatie, waaronder een in december 2002 ingezette reorganisatie en de scherpere inkoop van producties en faciliteiten tot besparingen en derhalve een positieve ontwikkeling van de winst geleid, aldus HMG. In de winst van het eerste halfjaar is een vrijval van voorzieningen van 8 miljoen euro opgenomen. Ook zijn herstructureringskosten van 7 miljoen verwerkt, grotendeels gerelateerd aan de verhuizing van HMG naar het Mediapark.
Ten opzichte van de eerste helft van 2002 steeg de omzet van HMG binnen het tv-segment met 2,5 procent van 159 miljoen naar 163 miljoen euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid