‘Website gemeente verhoogt betrokkenheid burger’


Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendview. Op dit moment voelt 57 procent van de burgers zich betrokken bij de ontwikkelingen van zijn of haar gemeente. Hoewel bijna drie op de vier burgers denken dat de betrokkenheid kan worden vergroot via de website, is het opvallend dat slechts één op de vier burgers wel eens de website van zijn of haar gemeente heeft bezocht.
Sinds mei dit jaar zijn alle Nederlandse gemeenten online aanwezig op het internet. Uit het onderzoek blijkt dat de website vooral wordt geraadpleegd om informatie te zoeken (54 procent), maar daarnaast is men ook gewoon benieuwd naar de website van zijn of haar gemeente (21 procent). Dat de betrokkenheid van de burger nog vergroot kan worden, blijkt uit het feit dat slechts één op de vijf Nederlanders wel eens een gemeenteraadsvergadering heeft bijgewoond. Indien de raadsvergadering via internet te volgen zou zijn, zou 31 procent van de mensen deze vergadering volgen. 33 Procent van de mensen zou via sms, email of chat willen reageren tijdens een gemeenteraadsvergadering.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe burgers die positief tegenover het gebruik van de internetsite staan, geven het gemak en de tijdwinst als belangrijkste argument. Lange wachttijden bij de loketten en beperkte openingstijden kunnen door de juiste inzet van internet worden vermeden. De groep mensen die geen intentie heeft om hun gemeentezaken via het internet te regelen, blijkt het ontbreken van menselijk contact aan te voeren als belangrijkste reden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid