Overslaan en naar de inhoud gaan

SRC: wijziging definitie reclame

De Stichting Reclame Code (SRC) komt na 45 jaar met een belangrijke wijziging: de definitie van reclame in de Nederlandse Reclame Code met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wanneer is er sprake van reclame? Met ingang van 1 januari 2011 beantwoorden de Reclame Code Commissie en/of het College van Beroep deze vraag aan de hand van de volgende definitie:
'Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.' De 'adverteerder is een organisatie of een persoon niet zijnde een consument'.

related partner content for mobile comes here

Volgens de commissie is de aanpassing nodig omdat de oude definitie was afgestemd op de communicatiemedia die destijds voorhanden waren, zoals print en bioscoopreclame. 'Dit zijn communicatiemedia waarbij duidelijk sprake is van uitingen die in het openbaar plaatsvinden', aldus de RCC. In de oude definitie stond dan ook dat het bij reclame om een openbare aanprijzing gaat, dat is inmiddels achterhaald.
Bovendien moet de definitie van reclame tegenwoordig ook in lijn zijn met Europese en internationale regels. Maar de belangrijkste reden is wel de technologische ontwikkeling. Op internet en andere digitale communicatievormen is volgens de 'duidelijk sprake van een trend waarbij steeds meer een op de persoonlijke situatie van de consument toegesneden aanprijzing plaatsheeft'. Daarbij wordt ook gebruikgemaakt van verzamelde gegevens over de voorkeuren van de consument.
De definitie is dan ook zo aangepast dat ook de nieuwe vormen van reclame op internet, dus ook netwerksites eronder vallen. Bovendien is de reikwijdte vergroot. De code geldt behalve voor de aanbiedende partij ook voor derden die voor de aanbiedende partij en met haar bemoeienis een product of dienst aanprijzen. Te denken valt aan mond-tot-mondreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in