Overslaan en naar de inhoud gaan

Spendings autoreclames 10 procent in de min

Renault is momenteel de grootste spender onder de automerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes voor personenauto’s zijn in de eerste helft van 2015 gedaald. In de eerste 6 maanden werd er voor bijna 178 miljoen euro aan offline mediawaarde geregistreerd. Dat is een afname van 10% ten opzichte van het eerste half jaar van 2014, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Met name in de maanden maart en juni lagen de bestedingen fors lager. Automerken besteedden vooral minder aan buitenreclame en dagbladen. TV blijft het populairste medium. Opvallend is verder de sterke afname van reclamebestedingen voor het B- en C-segment. Renault is momenteel de grootste adverteerder onder de automerken.

In de eerste helft van 2013 werd nog 161 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd binnen de offline media (TV, radio, print, buitenreclame, bioscoop). In de eerste 6 maanden van 2014 stond de teller op 192 miljoen en in 2015 blijft de teller dus steken op ruim 178 miljoen.

Volgens schattingen van Adfact besteedden de auto-importeurs vorig jaar circa 60 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Daaruit is af te leiden dat online adverteren,  op TV na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. In het eerste kwartaal van 2015 zijn de totale bestedingen aan online adverteren wederom gestegen. De verwachting is dan ook dat de online bestedingen van de auto-importeurs dit jaar verder zullen toenemen. Precieze cijfers zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover.

Renault was in de eerste helft van 2015 met ruim 14 miljoen euro de grootste autoadverteerder, gevolgd door Ford (12,3 miljoen) en Peugeot (12 miljoen). Nissan en Toyota besteedden meer in vergelijking met de eerste 6 maanden van 2014. Nissan staat nu zelfs in de top-5. Opmerkelijk is de daling van Citroen/DS, Mitsubishi en Audi. Op modelniveau is de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de nieuwe Kia Picanto (5,6 miljoen euro) gevolgd door de Peugeot 308 (5,1 miljoen euro) en de Hyundai i20 (4,9 miljoen euro).

Top 5 H1 2015 (in mln. euro’s)
1. Renault 14,1
2. Ford 12,3 
3. Peugeot 12 
4. Nissan 11
5. Hyundai 10.4

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in