Soap en reclame vloeiend geheel
Weglopen bij de reclame? Doe het maar niet tijdens je geliefde soap in Japan. Daar is voor het eerst een model toegepast om belangrijke episodes tijdens de reclame door te laten gaan. Hakuhodo, 's lands tweede reclamebureau, tekent voor de innovatie.
Yomiuri Telecasting, en van de vier grote tv-netten in Japan, ging er in mee.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens Wall Street Journal (betaalde toegang) spreekt van 'virtueel niet te onderscheiden reclameblokken'. Als dat zo zou zijn, dan is het gewoon productplaatsing, maar dat is het ook weer niet.
De acteurs bevinden zich in een omgeving die ook een rol speelt in de soap, en prijzen ook werkelijk producten aan, terwijl belangrijke verwikkelingen doorgaan. Onder meer Toyota deed eraan mee.
Maar of het werkt? In de proefgebieden, twee regio's, nam het kijkcijfers tijdens de reclame geïntegreerd in de soap met drie procent toe, terwijl die normaliter daalt tijdens reclameblokken.
Mar de reclame is ook duurder vanwege onder meer betaling van de acteurs: zo'n 10 procent is de schatting. Maar je kunt, lijkt me, ook overgaan naar een model waarin je acteurs laat meedelen in meeropbrengsten van de reclame. Maar dat is een volgende stap.
Wachten tot dit in Nederland ook komt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid