Overslaan en naar de inhoud gaan

Veeg je reet af aan de natuur!

De PR-machine van Greenpeace draait op volle toeren. Terwijl de Nederlandse tak van de milieu-organisatie op dit moment het nieuws haalt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De PR-machine van Greenpeace draait op volle toeren. Terwijl de Nederlandse tak van de milieu-organisatie op dit moment het nieuws haalt met en de toestanden rond de schepen en , heeft men internationaal de pijlen gericht op grote multinationals.

related partner content for mobile comes here

Greenpeace waarschuwt wat af de laatste tijd. In de media krijgen onder andere , en een tik op de niet-zo-groene vingers. Maar vooral Kimberly-Clark, fabrikant van o.a. Kleenex, Huggies, Kotex, Depend en andere vloeistofopnemende producten, ligt onder vuur. En wat blijkt het dan toch iedere keer weer lastig te zijn om je tegen de milieubeweging te wapenen?

Onder de naam (samentrekking tussen de productnaam Kleenex en het verschijnsel ) voert Greenpeace actie tegen het gebruik van hout uit oude en beschermde bossen in verschillende Kimberly-Clark producten. Bovendien wil men de fabrikant bewegen meer gerecyclede materialen te gebruiken of anders, mocht het echt niet anders kunnen, enkel houtpulp met een eco-keurmerk.

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand problemen heeft met de campagnedoelstellingen. Als het milieuvriendelijk kan, waarom dan niet? Waar echter wel heel makkelijk overheen wordt gestapt, is de schuldvraag. Want de hele campagne is gebaseerd op een reeks beschuldigingen die nauwelijks worden onderbouwd. Produceert Kimberly-Clark op dit moment wel zo milieu-onvriendelijk als Greenpeace beweert? Eigenlijk maalt niemand daarom. Kimberly-Clark probeert zich nog wel te verweren middels een , maar dat zet weinig zoden aan de dijk.

Wanneer Greenpeace zegt dat je schuldig bent, dan heb je een probleem. Vraag dat maar eens aan . Protesteren heeft geen zin, de publieke opinie is je op voorhand niet goed gezind. De is reeds geplaatst en ook de campagnebussen gaan al . De hotelbranche, als ultraverbruiker van toiletpapier en tissues, wordt al door de milieulobby benaderd voor een boycot as-we-speak. Je kunt je dus maar het beste heel gelaten een schuldbekentenis laten afdwingen en diep, heel diep buigen. En hopen dat de schade meevalt.

Maar vandaag verscheen er dan toch eindelijk een artikel, bij in dit geval, waarin getracht wordt de twee lezingen tegenover elkaar te zetten. En wat blijkt? Alles ligt vele malen ingewikkelder dan zowel Greenpeace als Kimberly-Clark willen doen geloven. Het is een bijzonder schimmige kwestie waarbij, zoals gebruikelijk, de waarheid wel ergens in het midden zal liggen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in