Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw jongerenonderzoek YoungVotes gelanceerd

Mediaondernemer Erik de Zwart en onderzoeksbureau De Vos & Jansen hebben dinsdag een nieuw grootschalig continu jongerenonderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

YoungVotes claimt 'in één klap het meest uitgebreide, onafhankelijke, regelmatige jongerenmarktonderzoek van Nederland' te zijn, maar concurrenten als YoungMentality (Sanoma en Motivaction) en Qirius betwisten deze claim.

related partner content for mobile comes here

Met YoungVotes wordt op een snelle en continu basis onderzoek verricht naar de beleving, mening en het gedrag van jongeren. Een breed scala aan onderwerpen wordt daarbij gedekt, van algemeen tot zeer specifiek.

Bij de launch werden de eerste resultaten gepresenteerd. Eenvijfde van de jongeren sport bijvoorbeeld niet. Eenzelfde aantal heeft schulden. Jongeren raadplegen ’s ochtends het meest de televisie (42%), dan de radio (37%), de krant (30%), het internet (20%), de mobiele telefoon (18%) en een tijdschrift (2%). Bij de meest bekeken televisiezenders staat Net5 bovenaan met 68,9%, gevolgd door RTL4 met 66,4%. Talpa sluit de rij van zenders met slechts 2%. De gratis kranten Spits (35,9%) en Metro (33,6%) worden veruit het meest gelezen. Een op de vijf jongeren leest geen krant.

YoungVotes peilt ook op continu basis de mening van jongeren over politiek. Op dit moment is Wouter Bos veruit het populairst, met 33% van de stemmen, wordt hij op afstand gevolgd door Jan Peter Balkenende met 20% en Femke Halsema en Mark Rutte met 11%. Eén van de opmerkelijke uitkomsten is dat 42% überhaupt zichzelf niet betrokken voelt bij de politiek.

Thema’s als pesten, discriminatie, mediaconsumptie en stemgedrag worden op deze manier gemeten. Uniek aan de opzet is dat er een groot aantal scholen bij het project is betrokken. Daarnaast worden gegevens betrokken uit een grote groep werkende jongeren én gaat YoungVotes het land in met de Researchbus, die festivals, scholen en events aandoet. Samen vormen alle verzamelde gegevens een database die een compleet inzicht geeft in de belevingswereld van jongeren.

Het bedrijfsleven kan participeren en verkrijgt hiermee continu inzicht in de veranderende leefwereld van jongeren. Binnen enkele maanden zullen de internationale onderzoeksresultaten van YoungVotes beschikbaar komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in