Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechts éénvijfde van bedrijven is e-visionair

Ongeveer 20 procent van de Nederlandse bedrijven mag zich ‘e-visionair’ noemen, blijkt uit de eerste eBenchmark van InSites Consulting,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat wil zeggen, bedrijven die veel nieuwe technologieën hebben, die integreren in hun bedrijfsprocessen en veel ervaring hebben met e-business en e-marketing. Nog eens 22 procent is ‘e-doer’; zij doen minder hoge investeringen maar hebben al wel de nodige ervaring met online marketing.
Naast de twee toonaangevende segmenten onderscheidt het onderzoek ook twee minder actieve groepen. De ‘e-followers’ (27 procent) die weliswaar een online strategie in het businessplan hebben opgenomen maar er nog niet in geslaagd zijn denken in doen om te zetten. Zij hebben beduidend minder ervaring met bannering, SMS-campagnes of e-mailings. Het zijn vaak kleine tot middelgrote bedrijven, terwijl e-doers en e-visionairen vaak grote ondernemingen zijn met in 28 procent van de gevallen meer dan 1000 werknemers. De vierde groep, de ‘e-laggards’, loopt op online gebied echt achter. Ze hebben niet geïnvesteerd in nieuwe technologie, hebben amper marketingacties op internet uitgevoerd en internet maakt totaal geen deel uit van de strategische plannen. Laggards zijn ook niet overtuigd van het nut ervan: nog geen één op de tien bedrijven ziet het belang van een uitgekiende e-marketingstrategie.
Als meest positieve effect noemen bedrijven de verbetering van hun innovatiekracht en versterking van klantenrelaties en concurrentiepositie. Direct impact op omzet of winstgevendheid wordt veel minder aangehaald als resultaat. Zeven van de tien ondervraagde managers noemt e-inspanningen absolute noodzaak omdat de concurrent ook aan e-marketing doet.

related partner content for mobile comes here

Soorten acties
E-mailings zijn op dit moment de meest gebruikte online marketingacties. Van de ondervraagden heeft 73 procent hier ervaring mee, terwijl 57 procent een eigen e-mailnieuwsbrief heeft en de helft aan bannering doet. Buttons (44 procent) en minisites (42 procent) komen op de vierde en vijfde plaats. Met e-couponing (11 procent) en sms-campagnes (12 procent) is duidelijk minder ervaring. Uit eerder onderzoek van InSites blijkt overigens dat surfers een voorkeur hebben voor e-mail, e-couponing en wedstrijden
Overigens kunnen bedrijven via de sites van de Emerce, Adfo Web en InSites Consulting met behulp van een aantal vragen een kleine benchmark uitvoeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in