Overslaan en naar de inhoud gaan

Seks en geweld op tv slecht voor adverteerders

Televisiezenders die hun programma's doorspekken met seks en geweld om de kijkcijfers op te schroeven, doen hun adverteerders…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kijkers bij de niets verhullende beelden zo afgeleid raken, dat zij zich slechts met grote moeite kunnen herinneren wat voor producten tijdens de onderbrekingen voor reclame werden aangeprezen, meldde de Britse krant The Daily Telegraph. De bevindingen komen van Amerikaanse psychologen. Voor zover bekend is er nog nooit onderzoek gedaan naar de invloed van 'expliciete beelden' op het geheugen voor reclame. Dr. Brad Bushman van de Iowa State University voerde het onderzoek uit met 324 volwassen vrijwilligers die naar verschillende soorten programma's keken: gewelddadige, seksueel getinte en 'neutrale'. Elk van die programma's bevatte negen commercials voor producten als cornflakes, frisdranken en wasmiddelen. De kijkers moesten meteen na de uitzending en ook nog een keer 24 uur later vertellen welke merken waren aangeprezen. Kijkers die naar het 'neutrale' programma keken, wisten meer merken te noemen dan degenen die naar de andere programma's hadden gekeken. Verschil tussen mannen en vrouwen was daarbij niet te merken en het maakte ook niet uit of de kijkers de programma's wel of niet boeiend vonden (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in