
'De commissie dwaalt. Deze nota bedreigt de werking van onze sector', luidt het. 'Er zijn trouwens amper klachten over direct marketing. Er was dus geen noodzaak tot deze nota.'
Vorige week werd via dagblad De Tijd bekend dat de privacycommissie een omvangrijke nota heeft opgesteld over direct marketing. De commissie reageert daarmee op de stortvloed van persoonlijke reclameboodschappen die de Belg via de post, telefoon, sms en e-mail bereikt. In de nota worden alle rechten en plichten opgesomd van handelaars in adresgegevens en gewone ondernemingen die reclame op naam versturen.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
Scheepens'De privacycommissie heeft ons nooit ingelicht over deze nota', reageert Greet Dekocker van het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV), die ruim 450 bedrijven in de sector vertegenwoordigt. Deze nota was niet nodig. Wij ontvangen amper klachten van consumenten. Meestal kunnen we alles in der minne regelen. Onze sector doet aan zelfregulering en dat volstaat.
'De meeste rechten en plichten die de commissie opwerpt, zijn gewoonweg onrealistisch. Ze bedreigen de werking van onze sector', meent Dekocker. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld het standpunt van de privacycommissie dat bedrijven die adresgegevens verkopen, altijd de 'ondubbelzinnige' toestemming moeten krijgen van iedereen die in hun databank voorkomt. Ook wanneer ze die gegevens hebben gevonden in publieke databanken of openbare publicaties. Dekocker: 'Dat is in de praktijk onhaalbaar.'
De privacycommissie verzet zich ook tegen het levenslang bewaren van adresgegevens in commerciële databanken. De BDMV is tegen opgelegde termijnen. 'Niemand klaagt daarover. Mensen willen net zoveel mogelijk reclame op maat.'
Ook de verplichting om bij elke reclameboodschap duidelijk te vermelden welke bron van adresgegevens is gebruikt, stuit op verzet. 'Adressenmakelaars hebben daar geen bezwaar tegen. Maar het schept verwarring met het merk waarvoor reclame wordt gemaakt.'
Over de verplichting om voor alle DM naar minderjarigen eerst toestemming te vragen aan de ouders, wil de BDMV wel onderhandelen. 'Maar waarom? Wie minderjarigen via brief en telefoon probeert te bereiken, moet bijna altijd sowieso via de ouders gaan.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee