Overslaan en naar de inhoud gaan

'Privacycommissie bedreigt Belgische direct marketing'

De verplichtingen die de Belgische privacycommissie oplegt voor 'reclame op naam' zijn onrealistisch. De Belgische DM-sector is razend over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week werd via dagblad De Tijd bekend dat de privacycommissie een omvangrijke nota heeft opgesteld over direct marketing. De commissie reageert daarmee op de stortvloed van persoonlijke reclameboodschappen die de Belg via de post, telefoon, sms en e-mail bereikt. In de nota worden alle rechten en plichten opgesomd van handelaars in adresgegevens en gewone ondernemingen die reclame op naam versturen.

'De privacycommissie heeft ons nooit ingelicht over deze nota', reageert Greet Dekocker van het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV), die ruim 450 bedrijven in de sector vertegenwoordigt. Deze nota was niet nodig. Wij ontvangen amper klachten van consumenten. Meestal kunnen we alles in der minne regelen. Onze sector doet aan zelfregulering en dat volstaat.

'De meeste rechten en plichten die de commissie opwerpt, zijn gewoonweg onrealistisch. Ze bedreigen de werking van onze sector', meent Dekocker. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld het standpunt van de privacycommissie dat bedrijven die adresgegevens verkopen, altijd de 'ondubbelzinnige' toestemming moeten krijgen van iedereen die in hun databank voorkomt. Ook wanneer ze die gegevens hebben gevonden in publieke databanken of openbare publicaties. Dekocker: 'Dat is in de praktijk onhaalbaar.'

De privacycommissie verzet zich ook tegen het levenslang bewaren van adresgegevens in commerciële databanken. De BDMV is tegen opgelegde termijnen. 'Niemand klaagt daarover. Mensen willen net zoveel mogelijk reclame op maat.'

Ook de verplichting om bij elke reclameboodschap duidelijk te vermelden welke bron van adresgegevens is gebruikt, stuit op verzet. 'Adressenmakelaars hebben daar geen bezwaar tegen. Maar het schept verwarring met het merk waarvoor reclame wordt gemaakt.'

Over de verplichting om voor alle DM naar minderjarigen eerst toestemming te vragen aan de ouders, wil de BDMV wel onderhandelen. 'Maar waarom? Wie minderjarigen via brief en telefoon probeert te bereiken, moet bijna altijd sowieso via de ouders gaan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in