Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: uitgevers zoeken naar nieuwe strategieën

Uitgevers zijn zoekende naar de juiste crossmediale strategieën om nieuwe inkomsten aan te boren. Dit blijkt uit het vijfde KPMG onderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Nieuwe informatiediensten creëren een nieuwe toekomst voor de uitgever. De kansen op succes liggen in het denken vanuit de consument en de durf om te kiezen', aldus Theo Huibers, managing partner Thaesis. 'Crossmedia lijkt daarbij het uitgangspunt voor de uitgevers. Zij moeten verschillende media op een samenhangende wijze rond een merk met elkaar verbinden. Uitgevers die dat goed doen versterken de relatie met de consument.'

related partner content for mobile comes here

Uitgevers hebben te maken met complexe en structurele veranderingen, aldus de onderzoekers. De oorzaken van deze veranderingen liggen op drie gebieden: ontwikkelingen van de mediaconsument, technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen ten aanzien van regulering.

De informatieconsumptie is drastisch veranderd. De consument wil zijn informatie zelf samenstellen en daarbij alle beschikbare kanalen kunnen benutten, zoals het hem uitkomt. Deze transformatie gaat gepaard met snelle technologische ontwikkelingen. Het internet heeft in de uitgeefwereld geleid tot versnippering en een lage toetredingsdrempel.

Geografische grenzen vervagen en de snelheid in de mediawereld is flink verhoogd. Ook ontwikkelingen op het gebied van regulering dragen bij aan de trendbreuk in de uitgeefwereld. De invoering van de nieuwe Mediawet is er daar een van: zo zijn de regels voor crossmedia ownership aangepast.

Huibers: ‘Uitgevers zijn in veel opzichten hun horizon aan het verbreden, door actief te zoeken naar fusies en allianties maar ook door hun productportfolio te verbreden. De algemene tendens is dat uitgevers veel nieuwe kansrijke producten ontwikkelen, maar de neiging hebben bestaande producten te behouden, zelfs als die minder succesvol blijken. Dit werkt versnippering in de hand. Ze willen zogezegd 'duizend bloemen laten bloeien.'

Hij vervolgt: 'De kansen liggen er volop, het is alleen noodzaak snel de juiste keuzes te maken. Het uitgeefvak concentreert zich nog steeds op een optimale informatievoorziening aan zijn doelgroepen. De vernieuwing zit in nieuwe middelen, kanalen en inkomstenmodellen.'

En: ‘Crossmediaal uitgeven is hierbij van strategisch belang: het bieden van één compleet uitgeefconcept dat goed kan inspelen op de behoeften van een bepaalde doelgroep. Verschillende mediakanalen lopen hierbij naadloos in elkaar over en versterken elkaar om de informatieconsument optimaal te bedienen.'

De rode draad na vijf jaar onderzoek:

  • Uitgevers zetten jaar in jaar uit hun kaarten op vele nieuwe vormen van producten, betaalmodellen en markten. Tegelijkertijd nemen ze maar zelden afscheid van onsuccesvolle producten, waardoor er een versnippering van de portfolio plaatsvindt.
  • Databases met informatie hebben in relatieve stilte een forse groei laten zien. De benutting hiervan vindt echter onvoldoende plaats.
  • Hoewel uitgevers al vijf jaar lang het aanbieden van gepersonaliseerde informatie en printing on demand als kansrijk bestempelen is er toch sprake van een afname in het aanbod ervan. Waarschijnlijk omdat deze producten toch lastig rendabel te exploiteren zijn voor menig uitgever. Achtergrond: Het onderzoek werd vijf jaar geleden door KPMG opgezet om inzicht te krijgen in de belangrijkste trends in de uitgeefwereld. Sinds 2006 voert Thaesis het onderzoek uit. De publicatie van het onderzoek wordt gelanceerd op het Nationaal Uitgeverscongres, op 11 juni aanstaande.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in