Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto media-bestedingen met 6,2 pct gestegen in 2007

De netto mediabestedingen zijn in 2007 met 6,2 procent gestegen tot ruim 6,5 miljard euro. De grootste stijging kwam voor rekening van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een andere grote stijger was sponsoring met een groei van 6,7 procent. Bij televisie en dagbladen namen de netto advertentie-inkomsten met respectievelijk 6,5 procent en 4,9 procent toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat binnenkort publiceert.

related partner content for mobile comes here

Voor het eerst zijn in het Jaarboek Netto Mediabestedingen de advertentie-inkomsten voor sponsoring toegevoegd in samenwerking met SponsorTribune, waarmee bijna 900 miljoen toegevoegd wordt aan de totale netto mediabestedingen. Sport eist met meer dan de helft van de sponsorbestedingen het grootste aandeel op, non-spot noteerde in 2007 met 19,2 procent de hoogste groei binnen dit nieuw gerapporteerde mediumtype.

Daarnaast is de rapportage van het mediumtype internet uitgebreid met de toevoeging van de bestedingen aan search, classifieds en e-mail. Deze cijfers zijn gebaseerd op het jaarlijkse Europese onderzoek van en geven een reëler beeld van de totale bestedingen op de online mediamarkt, aldus Nielsen.

Deze aanpassingen en de toevoeging van sponsoring hebben geleid tot netto mediabestedingen van ruim 6,5 miljard in 2007, waar voor 2006 4,5 miljard gerapporteerd is. Het mediumtype sponsoring kende na internet de grootste groei met een stijging van 6,7 procent. Vooral Non-Spot (19,2%) en Muziek & Entertainment (13,3%) droegen bij aan deze groei. Ook televisie groeide met 6,5 procent meer dan marktconform.

Dagbladen zetten de positieve trend uit 2006 in 2007 door en realiseerde een groei van 4,9 procent. Ook radio noteerde een groei en kwam uit op 4,7 procent. In tegenstelling tot 2006 (-5%) heeft ongeadresseerde brievenbusreclame in 2007 een groei van de advertentie-inkomsten gerealiseerd van 2,8 procent. Ook voor huis-aan-huis/ nieuwsbladen (2,8%), vak- en publieksbeurzen (2,7%), publiekstijdschriften (2,5%), abri’s (2,0%) en adresboeken (0,8%) was 2007 een positief jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in