Porsches topprestatie
In 1993 waren Porsches autoverkopen gekelderd naar nauwelijks 12.000 stuks, en de automaker boekte een verlies van ruim €120 miljoen. Vandaag ligt Porsches afzet rond de 77.000 stuks, een stijging van 540 procent in 11 jaar, en de winst van ongeveer een miljard euro is vrijwel gelijk aan de totale jaaromzet 1993. Hoe bereikte het bedrijf deze indrukwekkende ommekeer? Bovenal door het optimaliseren van productieprocessen en –kosten, het opschonen van de productportfolio en de verbreding met de Boxster en Cayenne-series, en een juiste prijspositionering in de markt. Daarbij wist het bedrijf bij de 911 met een geslaagde variantenstrategie de business te vergroten. Tegelijkertijd werd een internationaal verkoopoffensief gestart, waardoor de export steeg van 65 procent naar 85 procent. En met een gecentraliseerd merkbeleid ten slotte, dat tot aan de bouwkundige presentatie gaat, werd bovendien een eenduidig merkoptreden, een merkwereld voor de nieuwe producten gecreëerd.
Bron: Absatzwirtschaftt
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid