Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondanks moeilijk halfjaar toch omzetgroei tv-reclame

Met name de non-spotmarkt liet een flinke groei zien.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit cijfers die Screenforce (voorheen Spot) afgelopen week bekendmaakte. De tv-reclamemarkt is uitgekomen op 482 miljoen in de eerste helft van 2016. Dat is een groei van 5,6 procent ten opzichte van 2015. Door de omzetten van tv en online video samen te voegen, vallen deze cijfers wat gunstiger uit. Autonoom is er toch een groei van 1,7 procent, ondanks de . De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6 procent ten opzichte van de eerste helft van 2015. 

Andere definitie
Daarbij moet wel worden aangetekend dat Screenforce met ingang van dit jaar de definities voor tv-reclame heeft aangepast. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Screenforce rapporteert omzetten waarbij geen onderscheid meer wordt gemaakt in het scherm of wijze van inkoop. Het tv-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet

Spot- en non-spotmarkt
De spotmarkt kwam uit op 422 miljoen euro, een groei van 5,1 procent. De groei van spotreclame was er vooral op de online platforms van de Screenforce-zenders. 
De non-spotmarkt groeit fors: +10,6 procent naar een omzet van 60 miljoen. Belangrijkste verklaring hiervoor is een breder aanbod van geschikte tv-formats op de commerciële zenders.

Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van circa 2,5 procent. De tv-markt komt in 2016 dan uit op een groei van zo&;n 4,0 procent.

related partner content for mobile comes here

Grootste adverteerder
Unilever is de grootste tv-adverteerder, ook al namen de tv-bestedingen af met 23 procent ten opzichte van de eerste helft 2015 (bron: Nielsen). Opvallend is de toename in tv-bestedingen van Unilever ’s concurrent Procter & Gamble. De bestedingen van die adverteerder groeiden met 50 procent naar 37 miljoen, goed voor een derde plaats. De grootste e-commerce-adverteerder in de eerste helft van dit jaar was Belsimpel.

Kijkers
De kijker blijkt volgens Screenforce het liefst te kijken naar sport, talentenshows en spellen & quizzen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in