Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Verjonging NPO 3FM mislukt’

Een jaar na het vertrek van Coen en Sander, Ekdom en Stenders heeft NPO 3FM het lek nog steeds niet boven, blijkt uit een analyse van…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Mediabureau Vizeum analyseerde de cijfers van januari 2015 tot en met juli 2016 (alleen de werkdagen) van NPO 3FM. Daaruit blijkt dat met name de doelgroep 20-34 afhaakt. Opvallend, zegt strategy director Evert Bronkhorst, die al een blog schreef over de neerwaartse spiraal van de publieke popzender. 

related partner content for mobile comes here

20-34
Op 20-34 jaar is het zenderaandeel tussen juni vorig jaar en juni dit jaar bijna gehalveerd, op 20-49 jaar is er een verlies van circa 35 procent. Het middagtijdvak laat hetzelfde beeld zien als het ochtendtijdvak. De zender is steeds minder selectief op 20-34 jaar, terwijl het doel ‘verjonging’ was, aldus Vizeum. Het ochtendtijdvak scoort qua selectiviteit op 20-34 jaar het slechtste.

Bronkhorst: ‘De daling op 20-34 jaar is nog sterker dan op 20-49 jaar. Oftewel: de verjonging die ze doorgevoerd hebben in muzieksamenstelling werkt voor geen meter. In een jaar tijd is bijna de helft van de 20-34-jarigen weggelopen. De toegenomen aandacht voor Nederhop, YouTube sterren en wat populair is op de verschillende streams lijkt de doelgroep 20-34 nog harder te doen weglopen dan de groep 35-49 jarigen.’

Een jaar de kans
Toenmalige zenderbaas Wilbert Mutsaers – eerder dit jaar opgevolgd door de ervaren Basyl de Groot - zei vorig jaar nog na het vertrek van een aantal grote namen bij de zender dat de nieuwe programmering ongeveer een jaar de kans moet krijgen om zich te bewijzen. Bronkhorst: ‘Maar de nieuwe programmering slaat niet aan, de verjonging is mislukt en het is dus hoog tijd dat er ingegrepen wordt.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in