NRC komt met ‘Amsterdam-katern’
NRC Handelsblad lijkt de Rotterdamse roots steeds verder te laten verwateren. Het verhuisde eind vorig jaar van Rotterdam naar het Amsterdamse Rokin. Nu geeft het vanaf 27 september elke vrijdag het zogeheten ‘Amsterdam-katern’ uit.
Over het katern
Abonnees in de regio groot Amsterdam ontvangen de bijlage elke vrijdag gratis. Het Amsterdam-katern is in combinatie met NRC Handelsblad ook verkrijgbaar bij verkooppunten in de regio Amsterdam. De bijlage verschijnt in een oplage van 36.000 stuks en telt minimaal acht en maximaal 16 pagina’s. Buiten Amsterdam gaat het Amsterdam-katern met de hele digitale oplage mee.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaKlik om te vergroten
New York Times
In het persbericht dat het ‘Amsterdam-katern’ aankondigt, zegt NRC Media onder meer dat met de uitgave wordt ingespeeld op de behoefte van adverteerders om een zo effectief mogelijke marketing- en communicatiestrategie te ontwikkelen. Toch zegt Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, in een reactie aan Adformatie dat commercie niet het uitgangspunt was voor het ontstaan van het katern. ‘Het is volledig redactioneel ingegeven.’ Vandermeersch en de zijnen lieten zich inspireren door de New York Times. ‘Dat is naast een landelijke en zelfs internationale krant ook een fantastische lokale krant. Ik heb het altijd gek gevonden dat we onze lezers wel goed informeren over de binnen- en buitenlandse politiek, maar niet over de politiek in grote steden als Amsterdam.’
Parool afzeiken
NRC Media zegt in het persbericht met de nieuwe uitgave een kwalitatieve impuls te willen geven aan de lokale berichtgeving over Amsterdam. Een stevige sneer naar Het Parool, zo lijkt het. Maar dat is niet zo bedoeld, bezweert Vandermeersch: ‘Het is misschien wat onhandig geformuleerd. Het Parool is een lekkere lokale krant die ik zelf ook graag lees. Het zou gek zijn als wij ons met één katern per week in de categorie van Het Parool willen hijsen. Wél gaan wij voor de verslaggeving over Amsterdam dezelfde normen aanleggen, die we hanteren voor de verslaggeving van nationaal en internationaal nieuws.’
NAC Handelsblad
Dat NRC Handelsblad zich tegenwoordig liever met Amsterdam dan Rotterdam vereenzelvigt, is evident. Maar het is niet zo dat een Rotterdams katern er hoe dan ook niet komt. ‘Amsterdam-katern’ moet volgens Vandermeersch gezien worden als een pilot. Het is te duur en te ingewikkeld om de katernen in meerdere steden tegelijk te introduceren. Vandermeersch noemt zichzelf een man van trial and error: ‘Je moet realistisch zijn. Het moet wel gedragen worden door de lokale advertentiemarkt. Als het binnen een jaar niet aanslaat, dan stoppen we er weer mee.’ Bij succes wil NRC het katern ook uitrollen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Geschiedenis
Vlak na de fusie van de Nieuwe Rotterdamse Courant en het (Amsterdamse) Algemeen Handelsblad in 1970, werden twee edities van NRC Handelsblad uitgegeven om de oorspronkelijke abonnees van de fuserende kranten aan de fusie te laten wennen. Dat waren NRC Handelsblad met een speciale pagina Rotterdams nieuws en Handelsblad NRC (1970-1972) waarin een Amsterdamse pagina was opgenomen.
De hoofdredactie van NRC Handelsblad heeft tot eind 2012 altijd in Rotterdam gezeteld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid