Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarde van sociale media

‘We verlaten de anonieme stad, de onpersoonlijke massamedia en de onnatuurlijke shoppingmalls. We slaan ons kamp op in de open…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Favier, ex-Forrester en nu eigenaar van research- en consultingbureau The Small Circle geeft vele voorstanders tegelijk: er is veel geld te besparen en te verdienen met sociale media en de maatschappij zal ook drastisch veranderen. Maar sociale media zijn geen grote stap voorwaarts, ze zijn juist een stap terug: miljoenen langzame re-evoluties, terug naar ‘de oeroude, menselijke schaal van de stam.’ ‘Kwalitijd’ is volgens Favier het meest waardevolle dat wij mensen hebben: de tijd die we doorbrengen met vrienden en ­familie.

related partner content for mobile comes here

In zijn boek geeft Favier aan welke belangrijke sociale rollen merken spelen tijdens deze quality time. Via logo’s en positionering, maar vooral ook online via sociale media. Het is wel de consument die deze sociale rol bepaalt. Favier zegt dat bijvoorbeeld de brand manager de conversaties tussen bijvoorbeeld je fans en hun vrienden op Facebook moet analyseren: bepaalde zinnen en woordgebruik geven helder aan wat voor soort relaties—tussen kennissen, vrienden, of hechte vrienden—het merk beïnvloedt. Als je als merk niet tevreden bent met die sociale rol die je als merk speelt, kun je dta veranderen Maar dit is vaak een een intensieve exercitie, je kunt het vergelijken met een nieuwe brand positioning. Een voorbeeld die Favier noemt is Dove’s ‘Campaign for Real Beauty’. Dove veranderde in twee jaar tijd zijn sociale rol van ‘vreemdelingstatus’ in ‘vriendenstatus’.

Marketeers kunnen die sociale rol van een merk dus wel sturen en met een interactief ROI-model kunnen ze meten wat de financiële resultaten daarvan zijn.

Jaap Favier,.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in