Groei mobile advertising


In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8 procent zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro.
Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei.
Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat daarentegen onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren daarom liever in een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren middels meerdere kanalen,’, aldus Roel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital.
Display is desondanks verantwoordelijk voor een groot deel van de totale online advertisingmarkt. ‘Interessant is, dat binnen display video’s en andere vormen van bewegende reclame, zogenaamde interruptive formats, aan populariteit toenemen ten koste van traditionele, statische banners.’
Mobile advertising
Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2 procent in 2012 naar 6,6 procent in het eerste van halfjaar van 2013.
‘In de eerste plaats ben ik verheugd dat de mobiele telefoon als digitaal marketinginstrument eindelijk aangeslagen is. Ik stel een groei van 100 procent vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Wat echter opvallend is, blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen’, zegt Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland.
Toekomst
Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertisingmarkt van zes procent. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet.
De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.
Onderzoek
Voor de Online Ad Spend Study H1 2013 zijn in opdracht van IAB Nederland 36 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid