Overslaan en naar de inhoud gaan

Nike zet compleet adresboek in duurzaamheidsverslag

Nike schrijft historie door het eigen adresboek van dertien pagina's aan productiefaciliteiten op internet te zetten, en op die manier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bijna drie dichtbeschreven pagina's met adressen in China. Maar ook alle productiefaciliteiten in Honduras, in Chili, in Canada, in Marokko, Thailand, Vietnam en in thuisbasis Verenigde Staten zelf. De NGO's weten waar ze op bezoek kunnen; alleen de telefoonnummers ontbreken nog.
Nike is ook open over de situatie in de schoenen- en kledingfabrieken. Na audits in honderden productiefaciliteiten in 2003 en 2004 stelde de onderneming vast dat er in Zuidoost-Azië in een kwart van alle gevallen sprake was ongewenste arbeidsomstandigheden. Tussen de 25 en 50 procent van de (onder)aannemers stelt beperkingen aan het bezoeken van het toilet en het drinken van water. Eenzelfde percentage weigert een dag per week vrijaf te geven. In meer dan de helft van de fabrieken werken mensen meer dan 60 uur per week. In bijna een kwart van de faciliteiten werden werknemers die overwerk weigerden gestraft. Salarissen bleken eveneens in een kwart van de gevallen onder het wettelijk minimumloon van het land uitbetaald te worden. Dat alles meldt Nike in alle openheid en zo'n beetje de complete wereld heeft het bedrijf de complimenten overgebracht, tot de meest kritische NGO's. The Financial Times tot aan de Washington Post besteedden er ruime aandacht aan.

related partner content for mobile comes here

Bron: P+

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in