Nederlanders lezen het dagblad langer en beter door kredietcrisis
Voor de meeste krantenlezers is de kredietcrisis gaan leven toen voor de zomer de eerste banken in de VS in de problemen kwamen. Het mediagedrag van Nederlanders tijdens het nieuws over Icesave bevestigt het beeld dat nieuwsconsumenten tegelijkertijd verschillende informatiebronnen hanteren.
Televisie is daarbinnen het snelste medium. Dagbladen blijken vooral van belang voor het nader informeren en het duiden van het nieuws. 1 op de 6 Nederlanders is meer kranten naast het eigen dagblad gaan lezen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOnder opinieleiders op financieel gebied, die in het onderzoek apart zijn gevolgd, neemt de dagbladconsumptie in versterkte mate toe.
Een kwart van deze groep is meer verschillende dagbladen gaan lezen en 60 procent heeft de krant intensiever gelezen. De inhoud van dagbladen blijkt verder een belangrijke bron van gespreksstof over de kredietcrisis.
Nederlanders kennen veel waarde toe aan de informatie uit dagbladen. 45 procent van de Nederlanders en 56 procent van de krantenlezers geeft aan dat het raadzaam is de krant goed te bestuderen alvorens financiele beslissingen te nemen. Ook de meerderheid van de opinieleiders op financieel gebied deelt deze mening.
Advertenties beter gelezen
De helft van de Nederlanders is ook de advertenties van financiële instellingen beter gaan lezen.
Bij de informatieverstrekking door financiele instellingen wordt het ontbreken van advertenties van de overheid echter als een gemis ervaren.Tweederde van de bevolking vindt dat overheidsorganen als het Ministerie van Financiën en De Nederlandse Bank overheidsbesluiten en -adviezen in relatie tot de financiële crisis via dagbladadvertenties zouden moeten communiceren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid