Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders lezen het dagblad langer en beter door kredietcrisis

Nederlandse dagbladen spelen een essentiële rol bij de duiding van de kredietcrisis. De helft van de lezers is de krant langer en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de meeste krantenlezers is de kredietcrisis gaan leven toen voor de zomer de eerste banken in de VS in de problemen kwamen. Het mediagedrag van Nederlanders tijdens het nieuws over Icesave bevestigt het beeld dat nieuwsconsumenten tegelijkertijd verschillende informatiebronnen hanteren.

related partner content for mobile comes here

Televisie is daarbinnen het snelste medium. Dagbladen blijken vooral van belang voor het nader informeren en het duiden van het nieuws. 1 op de 6 Nederlanders is meer kranten naast het eigen dagblad gaan lezen.

Onder opinieleiders op financieel gebied, die in het onderzoek apart zijn gevolgd, neemt de dagbladconsumptie in versterkte mate toe.

Een kwart van deze groep is meer verschillende dagbladen gaan lezen en 60 procent heeft de krant intensiever gelezen. De inhoud van dagbladen blijkt verder een belangrijke bron van gespreksstof over de kredietcrisis.

Nederlanders kennen veel waarde toe aan de informatie uit dagbladen. 45 procent van de Nederlanders en 56 procent van de krantenlezers geeft aan dat het raadzaam is de krant goed te bestuderen alvorens financiele beslissingen te nemen. Ook de meerderheid van de opinieleiders op financieel gebied deelt deze mening.

Advertenties beter gelezen

De helft van de Nederlanders is ook de advertenties van financiële instellingen beter gaan lezen.

Bij de informatieverstrekking door financiele instellingen wordt het ontbreken van advertenties van de overheid echter als een gemis ervaren.Tweederde van de bevolking vindt dat overheidsorganen als het Ministerie van Financiën en De Nederlandse Bank overheidsbesluiten en -adviezen in relatie tot de financiële crisis via dagbladadvertenties zouden moeten communiceren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in