´Van anti-rookwaarschuwingen ga je meer roken´


Het boek van de Amerikaan Martin Lindstrom heet 'Buyology: Truth and Lies About What We Buy'. Het veegt de vloer aan met diverse marketingwetten. Hij schrijft dat verborgen boodschappen, of subliminale reclame, wel degelijk worden opgepikt door de consument. die bedoeld is om door je onderbewuste opgepikt te worden. Het onderbewuste speelt bij de consument volgens hem een zeer grote rol.
Lindstrom, chairman-ceo van Lindstrom Co., werkte voor het boek samen met een team van onderzoekers uit het Britse Oxford. Zo´n 2.000 mensen uit vijf landen werden onderzocht. ´We maken de meeste beslissingen dagelijks in ons onderbewustzijn. Ik wilde echt onderzoeken waarom een merk ons aantrekt. Je kunt die vraag echt niet zomaar stellen en meteen een antwoord krijgen.´
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit het onderzoek bleek dat de respondenten in hun onderbewustzijn met hele andere antwoorden kwamen dan ´normaal´. Zo bleek dat mensen die anti-rookwaarschuwingen zien juist meer willen roken. In het boek staat verder ook dat een merkenlogo niet zo belangrijk is als mensen denken, dat geluid en reuk krachtiger zijn dan visuele waarneming en dat product placement regelmatig niet werkt.
Bron: Adage.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid