‘Imago en reputatie belangrijkste drijfveer voor informatiebeveiliging’


Een meerderheid van 85% van de ondervraagden noemt beschadiging van de merknaam en reputatie het belangrijkste gevolg van een beveiligingsincident, gevolgd door inkomstenverlies (72%). Als derde wordt 'slechts' door 68% van de ondervraagden het opleggen van sancties door toezichthouders genoemd. Bedrijven zijn zich volgens de onderzoekers duidelijk bewust van het verband tussen informatiebeveiliging en de mogelijke gevolgen voor het vertrouwen in de organisatie.
"Niet alleen het beveiligingsincident zelf maar ook de grote aandacht in de media voor dit soort incidenten maakt dat de gevolgen voor de reputatie zeer ernstig kunnen zijn. De afgelopen jaren waren de meeste verbeteringen die op het gebied van informatiebeveiliging zijn doorgevoerd gebaseerd op het streven naar compliance. Momenteel zijn bedrijven steeds meer bereid te investeren in maatregelen die het vertrouwen van de markt in hun merk borgt," aldus Monique Otten van de groep Technology and Security Risk Services (TSRS) van Ernst & Young. Bekijk het onderzoek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid