Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkgeloofwaardigheid is alles

Merkentrouw is al oneindig vaak onderzocht. Opnieuw is er een poging gedaan om de geheimen van wáre brandloyalty te ontsluieren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geloofwaardigheid, affectieve en cognitieve overtuigingen over het merk, een krachtige houding en sterke verbondenheid met het merk. Dat zijn de factoren die bepalen of consumenten werkelijk trouw zijn aan een merk, blijkt uit onderzoek aan twee Amerikaanse universiteiten.

related partner content for mobile comes here

Volgens de onderzoekers staat of valt alles met brand credibility (geloofwaardigheid). Dat is de bron waaruit de consument zowel zijn gevoelsmatige als zijn meer rationele geloof in het merk put, waarbij het meestal de gevoelscomponent is die de ratio ‘voedt’. Vervolgens ontstaat als het goed is een steeds uitgesprokener (positieve) houding tegenover het merk. En dat helpt weer om brand commitment en uiteindelijk ware merkentrouw te ontwikkelen. Wat doe je als marketingmanager met deze inzichten?

  • Kijk goed naar de emotionele geloofwaardigheid van je merk. De consument gaat immers in eerste instantie meestal op zijn gevoel af.
  • Bepaal of de opvattingen van de klant over het merk vooral van emotionele aard zijn of zich toch meer rationeel hebben ontwikkeld, en stem daarop je communicatiestrategie af.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in