Merkgeloofwaardigheid is alles


Geloofwaardigheid, affectieve en cognitieve overtuigingen over het merk, een krachtige houding en sterke verbondenheid met het merk. Dat zijn de factoren die bepalen of consumenten werkelijk trouw zijn aan een merk, blijkt uit onderzoek aan twee Amerikaanse universiteiten.
Volgens de onderzoekers staat of valt alles met brand credibility (geloofwaardigheid). Dat is de bron waaruit de consument zowel zijn gevoelsmatige als zijn meer rationele geloof in het merk put, waarbij het meestal de gevoelscomponent is die de ratio ‘voedt’. Vervolgens ontstaat als het goed is een steeds uitgesprokener (positieve) houding tegenover het merk. En dat helpt weer om brand commitment en uiteindelijk ware merkentrouw te ontwikkelen. Wat doe je als marketingmanager met deze inzichten?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- Kijk goed naar de emotionele geloofwaardigheid van je merk. De consument gaat immers in eerste instantie meestal op zijn gevoel af.
- Bepaal of de opvattingen van de klant over het merk vooral van emotionele aard zijn of zich toch meer rationeel hebben ontwikkeld, en stem daarop je communicatiestrategie af.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid