Overslaan en naar de inhoud gaan

2009: minder auto’s verkocht, maar wel kleiner en schoner

De gevolgen van de kredietcrisis en de stagnatie van de economische groei zullen niet voorbij gaan aan de autobranche.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit eerder onderzoek van onder meer ING is al gebleken dat het ritme van op- en neergang in de autosector sterke gelijkenis heeft met de economische cyclus. Niet alleen zal de verminderde koopbereidheid bij de gewone consumenten snel voelbaar worden, ook het tanende vertrouwen onder bedrijven zal direct gevolgen hebben voor de investeringen in het wagenpark.

related partner content for mobile comes here

Tegenover de ruim 500 duizend autoverkopen in 2008 voorziet consultancy Aumacon voor volgend jaar een terugval naar 470 duizend stuks. Vooral grotere modellen, zoals mpv’s en suv’s, krijgen het moeilijk om nieuwe klanten te vinden. Daarnaast zullen met name dieselauto’s weer wat verder uit de gratie raken.

Hybride-modellen zijn daarentegen aan een sterke opmars bezig. Onder invloed van het snel stijgende aanbod én het scala van fiscale extra’s zal volgend jaar één op de 20 nieuwe auto’s van een verbrandings- plus elektro-aandrijving voorzien zijn.

De Nederlandse automarkt behoort dit jaar tot de weinige markten in Europa waar nog enige groei is, voor 2009 is een daling echter onontkoombaar. Eerder al becijferde het internationale researchbureau J.D. Powers voor 2009 een terugval in de totale Europese markt van 9 procent.

De Nederlandse consument zal zich globaal aan dit beeld conformeren, de zakelijke markt zal naar verwachting wat minder dalen. Bijkomend negatief aspect voor de Nederlandse autoverkopen van 2009 is wel dat juist auto’s uit het slechte verkoopjaar 2005 (465 duizend nieuwverkopen) voor vervanging aan de beurt komen.

Bovendien beleeft de occasionmarkt - door een slechte aansluiting tussen vraag en aanbod - slechte tijden, waardoor voorraden toenemen. Daarnaast komt de winstgevendheid van veel autodealers extra onder druk te staan gezien de marktbrede voorkeur naar kleinere, minder winstgevende modellen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in