Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kopen decembercadeaus steeds eerder online

Meeste aankopen worden op maandag gedaan.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Traditioneel waren november en december dé maanden waarin de inkopen voor de feestdagen werden gedaan. De afgelopen jaren is er echter een verschuiving te zien; online gaan Nederlanders namelijk in september al langzaam aan op zoek naar cadeaus.

related partner content for mobile comes here

Hoewel de meeste mensen zich op de smartphone oriënteren (48 procent), worden de meeste online aankopen in Nederland (70 procent) uiteindelijk op de desktop gedaan. Dit blijkt uit cijfers van beslist.nl, die keek naar het online winkelgedrag van Nederlanders op zijn platform, én wat er op de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst staat.

De afgelopen jaren was er een constante stijging te zien in het aantal mensen dat cadeaus voor Sinterklaas en Kerst online koopt (bron: GfK).

Niet zo heel vreemd, gezien de algemene groei in online bestedingen en de focus van webshops op levertijden en gemak. Uit eerder onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders drukte ontwijken en liever zelf kiezen waar en wanneer zij winkelen.

Op tijd
Opvallender is dat consumenten al eerder lijken te beginnen met het zoeken en kopen van cadeaus. Bij beslist.nl begon, zowel in 2016 als 2017, de toename van het aantal bezoekers in populaire cadeau categorieën al in september. De grootste piek is over het algemeen nog wel begin december, want last-minute shopping is een tijdloos ‘concept’.

Zondag kijken, maandag kopen
De afgelopen drie maanden was er een duidelijke verschuiving te zien in het online koopgedrag van de consument. Hoewel zondag nog steeds veruit de drukste dag is qua kijkers worden de meeste aankopen bij beslist.nl nu op maandag gedaan.

Dit was het eerste half jaar van 2017 nog de woensdag. Hieruit valt op te maken dat mensen sneller tot aankoop over gaan dan voorheen. Een belangrijke ontwikkeling voor webshops om rekening mee te houden bij het uitrollen van marketingactiviteiten voor de feestdagen.

Skip-bo bovenaan
Ieder jaar is er weer een speelgoed item dat alle kinderen willen hebben, dit jaar is dat het Skip-Bo spel.

En dit is wat de Sinterklaas en de Kerstman naar verwachting het vaakst in de schoen en onder de boom zullen leggen:

  •     Speelgoed
  •     Multimedia-accessoires
  •     Kantoorbenodigdheden
  •     Erotiekartikelen
  •     Parfumerie
  •     Sieraden
  •     Eten & drinken
  •     Elektronica
  •     Horloges
  •     Kleding
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in