Naomi Klein heeft ongelijk
De bevindingen van RIO staan lijnrecht tegenover No Logo. Volgens Malcolm Baker, global director research van RIO, worden merken gezien als essentiële bakens, die voor consumenten een hulpmiddel zijn om hun weg te vinden in de moderne wereld. Om die reden worden ze gekoesterd en beschermd. ‘Ons onderzoek bracht aan het licht dat consumenten zo goed zijn geworden in het scheppen van persoonlijke, geïdealiseerde beelden van hun favoriete merken, dat negatieve zaken grotendeels over het hoofd worden gezien’, aldus Baker.
Consumenten koppelen hun politieke ‘ik’ los van hun consumerende ‘ik’. Dat blijkt in het onderzoek ook uit de visie die ze hebben op Amerikaanse culturele waarden. Hoewel er steeds meer verzet komt tegen de acties van Amerika, blijven de merken die Amerikaanse culturele waarden weerspiegelen grotendeels onaangetast.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens het onderzoek wordt slecht ondernemingsgedrag pas een punt voor consumenten als het ze rechtstreeks raakt.
Niettemin groeit wel de weerzin tegen massamarketing. Consumenten verlangen dat merken op lokaal niveau met ze communiceren en authentiek zijn. Daarbij wil de consument het merk vinden, en niet andersom. Er zijn echter twee groepen merken waarvoor gelokaliseerde marketing schadelijk kan zijn. Dat zijn merken met een hoog aspiratieniveau, zoals Chanel, en merken waarvan de aantrekkingskracht is gebaseerd op een universele mythe, zoals het thema ‘verbinding’ van Nokia of ‘onafhankelijkheid’ van Levi’s.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid