Overslaan en naar de inhoud gaan

Naomi Klein heeft ongelijk

De consument keert zich af van wereldmerken en hun monopolies, en wordt steeds kritischer op het politiek en ethisch gedrag van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bevindingen van RIO staan lijnrecht tegenover No Logo. Volgens Malcolm Baker, global director research van RIO, worden merken gezien als essentiële bakens, die voor consumenten een hulpmiddel zijn om hun weg te vinden in de moderne wereld. Om die reden worden ze gekoesterd en beschermd. ‘Ons onderzoek bracht aan het licht dat consumenten zo goed zijn geworden in het scheppen van persoonlijke, geïdealiseerde beelden van hun favoriete merken, dat negatieve zaken grotendeels over het hoofd worden gezien’, aldus Baker.

related partner content for mobile comes here

Consumenten koppelen hun politieke ‘ik’ los van hun consumerende ‘ik’. Dat blijkt in het onderzoek ook uit de visie die ze hebben op Amerikaanse culturele waarden. Hoewel er steeds meer verzet komt tegen de acties van Amerika, blijven de merken die Amerikaanse culturele waarden weerspiegelen grotendeels onaangetast.

Volgens het onderzoek wordt slecht ondernemingsgedrag pas een punt voor consumenten als het ze rechtstreeks raakt.

Niettemin groeit wel de weerzin tegen massamarketing. Consumenten verlangen dat merken op lokaal niveau met ze communiceren en authentiek zijn. Daarbij wil de consument het merk vinden, en niet andersom. Er zijn echter twee groepen merken waarvoor gelokaliseerde marketing schadelijk kan zijn. Dat zijn merken met een hoog aspiratieniveau, zoals Chanel, en merken waarvan de aantrekkingskracht is gebaseerd op een universele mythe, zoals het thema ‘verbinding’ van Nokia of ‘onafhankelijkheid’ van Levi’s.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in