Mythes over senioren hardnekkig


Zilveren surfers, grijze panters, de gouden groep. Er zijn al heel wat namen in omloop voor de doelgroep van senioren. En er is in de loop der jaren al een hele batterij argumenten aangedragen die de potentie van de groep consumenten boven de vijftig jaar onderstrepen. Toch krijgen deze consumenten relatief veel te weinig aandacht van aanbieders en reclamemakers. Dat heeft deels te maken met een aantal hardnekkige marketingmythes.
Zoals de mythe dat wie de jeugd heeft, de toekomst heeft. Wie zich richt op een seniore doelgroep, zal zichzelf in de staart bijten, omdat zijn doelgroep snel uit zal sterven, is het idee. Maar na die grote groep babyboomers komt er toch weer een nieuwe generatie senioren? Als je als merk een goede positie inneemt onder senioren, kan je het lang uithouden.
Een andere mythe is dat senioren vastgeroest gedrag zouden vertonen. Nooit in zijn voor nieuwe dingen. Dat nu is onzin. Er is inmiddels genoeg onderzoek dat bewijst dat oudere consumenten net zo happig zijn op nieuwe producten als jongeren. En dat virale marketing niet alleen werkt onder hippe twintigers, maar net zo goed onder senioren.
Ook onzin is de aanname dat senioren technofoob zouden zijn. Dat valt reuze mee. In Engeland zijn senioren de snelstgroeiende groep internetgebruikers. Dat is deels natuurlijk een inhaaleffect, maar toch.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVaak zeggen adverteerders dat ze senioren tóch wel bereiken, met hun bestaande uitingen en mediaplanning. Maar senioren moet je echt anders benaderen dan niet-senioren. Het gaat niet alleen om een goed bereik in het juiste medium, maar ook om een gerichte, onderscheidende boodschap. Dat gebeurt nu nauwelijks. Gevolg: senioren vinden 86% van alle reclame irrelevant.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid