Overslaan en naar de inhoud gaan

Mythes over senioren hardnekkig

De enorme potentie van de doelgroep senioren wordt al zeker tien jaar verkondigd. Toch gebeurt er in praktijk nog bitter weinig aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zilveren surfers, grijze panters, de gouden groep. Er zijn al heel wat namen in omloop voor de doelgroep van senioren. En er is in de loop der jaren al een hele batterij argumenten aangedragen die de potentie van de groep consumenten boven de vijftig jaar onderstrepen. Toch krijgen deze consumenten relatief veel te weinig aandacht van aanbieders en reclamemakers. Dat heeft deels te maken met een aantal hardnekkige marketingmythes.
Zoals de mythe dat wie de jeugd heeft, de toekomst heeft. Wie zich richt op een seniore doelgroep, zal zichzelf in de staart bijten, omdat zijn doelgroep snel uit zal sterven, is het idee. Maar na die grote groep babyboomers komt er toch weer een nieuwe generatie senioren? Als je als merk een goede positie inneemt onder senioren, kan je het lang uithouden.
Een andere mythe is dat senioren vastgeroest gedrag zouden vertonen. Nooit in zijn voor nieuwe dingen. Dat nu is onzin. Er is inmiddels genoeg onderzoek dat bewijst dat oudere consumenten net zo happig zijn op nieuwe producten als jongeren. En dat virale marketing niet alleen werkt onder hippe twintigers, maar net zo goed onder senioren.

related partner content for mobile comes here

Ook onzin is de aanname dat senioren technofoob zouden zijn. Dat valt reuze mee. In Engeland zijn senioren de snelstgroeiende groep internetgebruikers. Dat is deels natuurlijk een inhaaleffect, maar toch.

Vaak zeggen adverteerders dat ze senioren tóch wel bereiken, met hun bestaande uitingen en mediaplanning. Maar senioren moet je echt anders benaderen dan niet-senioren. Het gaat niet alleen om een goed bereik in het juiste medium, maar ook om een gerichte, onderscheidende boodschap. Dat gebeurt nu nauwelijks. Gevolg: senioren vinden 86% van alle reclame irrelevant.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in