Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkenoorlog op komst

Door gastblogger Marcel Beerthuizen van TBWABEC
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het mooie sportjaar 2006 staan de twee grootste evenementen ter wereld op de kalender. De WK Voetbal en de Olympische Spelen. En dan is het traditioneel weer tijd voor een heet hangijzer: ambush marketing. Let maar op, de komende maanden staan de media weer vol over de hinderlagen-oorlog tussen merken.

related partner content for mobile comes here

Merken die zich uitdrukkelijk afficheren als Official Sponsor maar dat niet zijn: dat is ambush marketing. Het IOC is er zelfs een eigen campagne tegen begonnen, die in ons land is overgenomen door de de lokale Olympische gezant .

Het 'arme' IOC stelt in haar campagne dat de ambushers het voortbestaan van de Games in gevaar brengen. Inmiddels zijn vrijwel alle rechten van en rond de Spelen (ringen, logo, uitdrukkingen, associaties, mascottes, luchtruim, et cetera) zwaar beschermd. In de host-cities, dus ook in Turijn, is er zelfsspeciale om inbreuk te voorkomen.

Uiteraard is het goed dat deze rechten worden beschermd en dat bedrijven die wettelijke regels overtreden worden aangepakt. Maar men vergeet wel eens dat er ook andere partijen zijn die in sport investeren en daarbij ook rechten hebben verkregen. En ook de gelegenheid (moeten) hebben die rechten te exploiteren.
Het zou toch raar zijn als bijvoorbeeld Aegon, dat al meer dan 20 jaar substantieel in het Nederlandse schaatsen investeert, niet op het hoogtepunt zijn betrokkenheid zou kunnen claimen?

Het nieuwe marketingprogramma van NOC*NSF, Performance 2008, geeft daar inmiddels ook (beperkte) mogelijkheden voor. Maar als de met een brochure komt over reclamemogelijkheden tijdens de Winterspelen (de NOS heeft die rechten voor veel geld weten te verkrijgen), dan gaan op Papendal meteen alle alarmbellen rinkelen. Alsof de STER zich zou willen voordoen als Official Sponsor...

'Criminelen' aanpakken. Maar verder leven en laten leven zou ik willen zeggen. Daar wordt niemand slechter van.
En de Spelen? Die gaan nooit verloren. Veel te veel geld mee gemoeid...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in