Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Prijs muziek downloaden wordt opgedreven’

Platenmaatschappijen proberen samen de prijs van muziek via internet op te drijven. Dat zegt openbaar aanklager Eliot Spitzer in New York,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Muziek downloaden (legaal) neemt een grote vlucht. Dit jaar hebben iTunes van Apple en andere online muziekwinkels waarschijnlijk 315 miljoen nummers verkocht, ruim twee keer zo veel als in 2004, meldt The Wall Street Journal.
Dat succes is vooral te danken aan de iPod, de razend populaire muziekspeler van Apple. De nummers daarvoor kunnen voor 99 dollarcent worden gedownload bij iTunes, wat de consument blijkens het succes ervan een goede prijs vindt.
Maar de platenmaatschappijen zijn niet onverdeeld blij met dit succes. Zij vinden 99 cent te weinig voor populaire songs, terwijl minder gangbare nummers voor minder verkocht zouden kunnen worden. De gemiddelde prijs per nummer zou zo kunnen stijgen.
Er is nu een strijd gaande tussen de platenmaatschappijen en topman Steve Jobs van Apple. De laatste beschuldigt de muziekindustrie van hebzucht. Volgens hem moet er juist een eenheidsprijs zijn, zodat consumenten altijd weten wat ze kwijt zijn als ze een nummer kopen.
Eliot Spitzer, openbaar aanklager van de staat New York, heeft de indruk dat de grote muziekmaatschappijen samenspannen om de prijs omhoog te krijgen. Hij heeft daarom naast SonyBMG en EMI ook Universal en Warner Music gedagvaard. De platenmaatschappijen hebben al hun medewerking toegezegd bij het vooronderzoek.

related partner content for mobile comes here

Bron: Trouw.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in