Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvolle strijd tegen spam

De hoeveelheid spam, ongevraagde commerciële e-mail, is in Nederland in anderhalf jaar tijd gedaald met 85 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit meldt telecomtoezichthouder Opta. Het aanpakken van een relatief klein aantal spammers blijkt zoden aan de dijk te zetten. De Opta legde acht spam-verspreiders een boete op, waarvan de hoogste 42.500 euro bedroeg. Spam sturen naar particulieren is sinds anderhalf jaar bij wet verboden in Nederland en in de Europese Unie.
Het ministerie van Economische Zaken bereidt nu een wetsvoorstel voor dat ook zakelijke spam aan banden legt. In mei 2006 kan de Tweede Kamer zich erover buigen.

related partner content for mobile comes here

Het spamverbod gaat zowel gelden voor e-mail als voor sms en fax-verkeer. Telecomtoezichthouder Opta krijgt ook hier de controle.

Sms-spam is moeilijker op te sporen. Er is nog maar één keer een boete voor uitgedeeld. De Stichting Yellow Monday moest 20.000 euro betalen. De stichting verzond onder sms-code 3545 berichten zonder dat de ontvanger daarvoor toestemming had gegeven.

Bron: Het Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in