Overslaan en naar de inhoud gaan

Angst remt innovatie in levensmiddelentechnologie

De aandacht voor innovatie in de levensmiddelentechnologie in Nederland is op een onaanvaardbaar laag niveau terecht gekomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor die innovatie moet weer ruimte worden gemaakt en er moet durf zijn om te investeren in specifieke kennisontwikkeling, al lopen we daarbij soms risico's.

related partner content for mobile comes here

Dat zegt bij zijn afscheid als bijzonder hoogleraar Productontwerpen en kwaliteitskunde aan Wageningen Universiteit, morgen.

In zijn rede 'Voedsel voor innovatie' staaft Wim Jongen zijn stellingen met enkele uiteenlopende voorbeelden. Zo wijst hij op een sterke drang in de samenleving om te streven naar een situatie waarin alle risico's op voedingsgebied zijn uitgebannen.

Hij pleit dan ook voor een afwegingskader waarbinnen de risico's beheersbaar zijn en oog bestaat voor de voordelen van een nieuw product of een nieuwe ontwikkeling.

Dat betekent dat producten van deze industrie te weinig onderscheidend van elkaar zijn en ook steeds makkelijker zijn na te maken. In plaats daarvan moet de industrie zich anders gaan organiseren en meer durven investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Levensmiddelentechnologen van Wageningen Universiteit en Researchcentrum kunnen daarbij een cruciale rol spelen, aldus Jongen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in