Meer Max Havelaar-producten verkocht


Nederlanders kochten vorig jaar meer producten met het Max Havelaar-keurmerk dan in 2006. De volumegroei is 26 procent.
Het is het derde opeenvolgende jaar dat het volume met meer dan 20 procent groeit. Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, vindt dat de groei past in de huidige maatschappelijke ontwikkelingen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'Je ziet dat consumenten hun productkeuze steeds vaker laten afhangen van duurzaamheidsaspecten. Ze willen graag zeker weten dat een eerlijke prijs is betaald, het milieu niet is geschaad en dat er goede sociale omstandigheden zijn.'
Een oorzaak voor de groei is de Fairtrade Week die Stichting Max Havelaar in 2007 voor het eerst organiseerde. Gedurende deze week stonden producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade zoals koffie, thee, chocola, wijn, ijs, katoen en allerlei soort fruit een week lang in de schijnwerpers.
De Fairtrade Week 2007 vond plaats in het vierde kwartaal. Uit cijfers van Stichting Max Havelaar blijkt dat de aangesloten bedrijven die producten met het keurmerk op de markt brengen (de licentiehouders) in dit kwartaal 45 procent meer volume hebben gerealiseerd ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006. Over de eerste drie kwartalen van 2007 groeide het volume met 19 procent. Met de groei in het vierde kwartaal komt de totale groei in 2007 uiteindelijk op 26 procent ten opzichte van 2006.
Biologische producten doen het in het algemeen goed, zo constateert Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In 2007 steeg de omzet van biologische producten in supermarkten met 15 procent. De discounters laten een stijging van 33 procent zien.
Met het oog op de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel, willen de supers beter toezicht op diertransporten, zo meldt ANP. Ze stoppen in 2009 de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde varkens en willen alleen nog vis verkopen die duurzaam is gevangen of gekweekt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid