Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer Max Havelaar-producten verkocht

Nederlanders kochten vorig jaar meer producten met het Max Havelaar-keurmerk dan in 2006. De volumegroei is 26 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders kochten vorig jaar meer producten met het dan in 2006. De volumegroei is 26 procent.

related partner content for mobile comes here

Het is het derde opeenvolgende jaar dat het volume met meer dan 20 procent groeit. Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, vindt dat de groei past in de huidige maatschappelijke ontwikkelingen:

'Je ziet dat consumenten hun productkeuze steeds vaker laten afhangen van duurzaamheidsaspecten. Ze willen graag zeker weten dat een eerlijke prijs is betaald, het milieu niet is geschaad en dat er goede sociale omstandigheden zijn.'

Een oorzaak voor de groei is de Fairtrade Week die Stichting Max Havelaar in 2007 voor het eerst organiseerde. Gedurende deze week stonden producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade zoals koffie, thee, chocola, wijn, ijs, katoen en allerlei soort fruit een week lang in de schijnwerpers.

De Fairtrade Week 2007 vond plaats in het vierde kwartaal. Uit cijfers van Stichting Max Havelaar blijkt dat de aangesloten bedrijven die producten met het keurmerk op de markt brengen (de licentiehouders) in dit kwartaal 45 procent meer volume hebben gerealiseerd ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006. Over de eerste drie kwartalen van 2007 groeide het volume met 19 procent. Met de groei in het vierde kwartaal komt de totale groei in 2007 uiteindelijk op 26 procent ten opzichte van 2006.

Biologische producten doen het in het algemeen goed, zo constateert Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In 2007 steeg de omzet van biologische producten in supermarkten met 15 procent. De discounters laten een stijging van 33 procent zien.

Met het oog op de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel, willen de supers beter toezicht op diertransporten, zo meldt ANP. Ze stoppen in 2009 de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde varkens en willen alleen nog vis verkopen die duurzaam is gevangen of gekweekt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in