Overslaan en naar de inhoud gaan

Podcast: Ondernemen in China

China-podcast op de maandagmorgen: Klaas Weima van Energize interviewde Marc van der Chijs, ceo Spill Group en oprichter van Tudou.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

op de maandagmorgen: Klaas Weima van interviewde Marc van der Chijs, ceo en oprichter van .

related partner content for mobile comes here

Hij praat over ondernemen in China. Met name over de verschillen die hij tegenkomt. Vertrouwen is zo'n ding. Hier een cruciaal punt in een commerciële relatie, maar daar ligt het heel anders.

Een quote:

'Hier kopen online adverteerders in op basis van tijd, niet op basis van kliks. Dat komt aan de ene kant door gebrek aan ervaring, net zoals wij dat hadden een aantal jaar geleden, maar ook door een gebrek aan vertrouwen: "wie zegt me dat het 1000 kliks zijn, en niet 500?"'

In het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt, heeft columnist Arjan Polhuijs (hij werkt als 'inventor' in Shanghai) het ook over dit interessante aspect in de Chinese cultuur.

'In China is het okay om uitgekookt te zijn en voordeel te halen uit de onoplettendheid van een ander. Dat slikt men ook van elkaar.'

Zo is de Chinese versie van eBay mislukt, omdat mensen daar de online verkoop van tweedehands spullen niet vertrouwden:

'De Chinese Ebay had weinig traffic en die kopers die ze wel hadden, bleven nog weken op de site zwerven om te checken of een andere geïnteresseerde het een paar dagen later niet goedkoper kreeg.'

Ik dacht altijd dat Chinese ondernemingen volledig gebouwd waren op : vertrouwen. Nogal een tegenstelling als je dit soort praktijkverhalen hoort...

Of is guanxi juist een gevolg van dit gebrek aan vertrouwen? Wie weet het?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in