Podcast: Ondernemen in China


China-podcast op de maandagmorgen: Klaas Weima van Energize interviewde Marc van der Chijs, ceo Spill Group en oprichter van Tudou.
Hij praat over ondernemen in China. Met name over de verschillen die hij tegenkomt. Vertrouwen is zo'n ding. Hier een cruciaal punt in een commerciële relatie, maar daar ligt het heel anders.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen quote:
'Hier kopen online adverteerders in op basis van tijd, niet op basis van kliks. Dat komt aan de ene kant door gebrek aan ervaring, net zoals wij dat hadden een aantal jaar geleden, maar ook door een gebrek aan vertrouwen: "wie zegt me dat het 1000 kliks zijn, en niet 500?"'
In het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt, heeft columnist Arjan Polhuijs (hij werkt als 'inventor' in Shanghai) het ook over dit interessante aspect in de Chinese cultuur.
'In China is het okay om uitgekookt te zijn en voordeel te halen uit de onoplettendheid van een ander. Dat slikt men ook van elkaar.'
Zo is de Chinese versie van eBay mislukt, omdat mensen daar de online verkoop van tweedehands spullen niet vertrouwden:
'De Chinese Ebay had weinig traffic en die kopers die ze wel hadden, bleven nog weken op de site zwerven om te checken of een andere geïnteresseerde het een paar dagen later niet goedkoper kreeg.'
Ik dacht altijd dat Chinese ondernemingen volledig gebouwd waren op guanxi: vertrouwen. Nogal een tegenstelling als je dit soort praktijkverhalen hoort...
Of is guanxi juist een gevolg van dit gebrek aan vertrouwen? Wie weet het?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid