Overslaan en naar de inhoud gaan

DDB en Intomart GfK onderzoeken duurzaamheid

DDB en Intomart GfK presenteerden vandaag de onderzoeksresultaten van het eerste onderzoek (dat jaarlijks herhaald wordt) onder 1.500…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek toont vooral aan dat er onduidelijkheid heerst onder consumenten over wat duurzaamheid betekent.

related partner content for mobile comes here

31 procent denkt bij duurzame producten en diensten in eerste instantie aan producten die langer meegaan;
16 procent verbindt duurzaamheid met producten die goed zijn voor het milieu.

Ook associëren consumenten duurzaamheid met specifieke producten of diensten in negatieve zin. Dit zijn vaak in potentie milieubelastende of energievretende producten, zoals auto's, elektrische apparaten of energie.

Een andere associatie is met energie(verbruik) in het algemeen.
De betekenis van duurzaam ondernemen is duidelijker voor consumenten; 28 procent geeft aan dat het gaat over bedrijven die milieubewust ondernemen, 8 procent heeft het over ondernemen met oog op de toekomst.

Het onderzoek laat verder zien dat voor consumenten het begrip duurzaamheid naar vier primaire dimensies in te delen is.

Voor elke productcategorie (en daarmee elk merk) is een andere dimensie of combinatie van dimensies relevant.

De eerste dimensie betreft de hygiëne factoren; duurzaamheid moet aansluiten op een fatsoenlijke klantbehandeling.

Consumenten zijn verder sterk gefocust op de milieuaspecten van duurzaamheid. Dit vormt de tweede dimensie, waarbij milieu zelf weer bestaat uit verschillende subdimensies zoals ontzien van het milieu, verantwoord omgaan met grondstoffen en CO2-neutraal werken.

De derde dimensie gaat over ethiek; ethisch handelen wordt hier als onderdeel aan duurzaamheid gekoppeld.
De laatste betreft actief maatschappelijk beleid zoals sponsoring en ondersteuning van goede doelen.

77 procent van de consumenten vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Voor een derde van de consumenten is het zelfs al een (zeer) belangrijk aankoopcriterium.

Vooral vrouwen, oudere mensen en hoger opgeleiden vinden duurzaam ondernemen erg belangrijk. Consumenten vinden duurzaamheid van belang voor de meeste bedrijfstakken maar zijn vooral kritisch richting sectoren met potentieel milieubelastende activiteiten zoals energiebedrijven of de auto industrie.

Bedrijfstakken zoals elektronica winkelketens, bouwmarkten en cosmetica verkeren in de 'gevarenzone' omdat consumenten het belang van duurzaam ondernemen groot achten voor deze branches, maar tegelijkertijd van mening zijn dat bedrijven in deze branches nog nauwelijks duurzaam werken.

Alhoewel consumenten aangeven belang te hechten aan duurzaam ondernemen, hebben zij nauwelijks zicht op de mate waarin bedrijven daadwerkelijk werken aan duurzaamheid.

Aanwezige kennis is voornamelijk gebaseerd op reclames die men eerder zag, slechts 6 procent zoekt op eigen kracht naar informatie over duurzaamheid. Hierdoor krijgen 'positieve vervuilers' alle aandacht: het zijn vooral de energie-, vervoer- en voedingsbedrijven die het meest zichtbaar zijn via hun duurzame reclame campagnes.

Energiebedrijven, IKEA en Philips worden door consumenten spontaan genoemd als meest duurzame organisaties.

Meer info op:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in