Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Reclame Code: misleiding en oneerlijke handelspraktijken

Alweer nieuwe regels uit Brussel. Ditmaal is op Europees niveau bepaald wat wel en niet mag bij het reclame maken. Misleidende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels bestaat zelfs een 'zwarte lijst' met handelspraktijken die in álle gevallen ontoelaatbaar zijn. Zoals prijslokkertjes zonder voldoende voorraad, bait and switch aanbiedingen of misleidende advertorials. In de is hiermee rekening gehouden.

related partner content for mobile comes here

Nederland loopt achter met het invoegen van die Europese regels in de Nederlandse wet. Dat had per 12 december 2007 gereed moeten zijn. Maar de Stichting Reclame Code is wél voortvarend. In samenspraak met de Vereniging voor Reclamerecht is de Nederlandse Reclame Code is volledig vernieuwd. De teksten over wat misleiding is, en wat een oneerlijke handelspraktijk, zijn in de 'NRC (nieuw)' opgenomen. Het oude vertrouwde artikel 7 (misleiding) is uitgebreid met een artikel 8.1 t/m 8.5. De tekst is helaas moeilijk leesbaar en soms bijna onbegrijpelijk. Dat komt door Brussel. Positief is dat de NRC (nieuw) een kennelijke fout uit de Europese Richtlijn herstelt: ook concurrenten kunnen onderling bij via de NRC (nieuw) optreden tegen misleiding. Dus niet alleen B2C-reclame maar ook B2B-reclame valt onder het verbod.

Een juridisch vreemd feit: de gewijzigde tekst van de NRC is op 1 februari 2008 met terugwerkende kracht (!) van toepassing verklaard op alle uitingen die sinds 12 december 2007 zijn verschenen ?. Een kleine oneffenheid bij het positieve gegeven dat ook nu weer de zelfregulering het voortouw neemt ten opzichte van de Nederlandse wetgever.

Nu is het afwachten tot de eerste uitspraken over de nieuwe oneerlijke en misleidende handelspraktijken het licht zien. GVR/De Kennisconnectie wijdt er op 21 april alvast een aan.

(Geschreven samen met , Hoogenraad & Haak advocaten, advertising + IP.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in