Overslaan en naar de inhoud gaan

Media Inflatie Barometer: radio goedkoper, bladen duurder

De VEA (Vereniging van Communicatie-adviesbureaus) heeft de editie voor 1993-2003 van de Media Inflatie Barometer uitgebracht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste conclusie is dat in vergelijking met 2001 alleen de advertentiekosten van de radio en de rechtstreekse reclame in 2002 zijn gedaald, de tv-kosten zijn gelijk gebleven en die van de overige mediumtypen – tijdschriften, dagbladen en bioscoop - zijn gestegen.

related partner content for mobile comes here

Opvallend maar niet nieuw is de groei van de kortingspercentages voor tv in de afgelopen tien jaar: van 30 naar 50 procent.
Ten opzichte van 2001 zijn in 2002 na inflatiecorrectie de totale gemiddelde kosten per duizend voor het tijdvak 7 -19 uur op de radio gedaald met 5 procent. De tarieven voor rechtstreekse reclame zijn in dezelfde periode gedaald met 6 procent. De tv-markt heeft zich na de daling in 2001 gestabiliseerd.

De kosten voor het adverteren in de dagbladen en de publiekstijdschriften zijn in 2002 ten opzichte van 2001 gestegen met respectievelijk 3 procent en 2 procent. De groei die de bioscoopbranche de afgelopen jaren doormaakte, zette ook in 2002 door. De gemiddelde kosten per duizend zijn ten opzichte van 2001 met 7 procent gestegen. Ook de tarieven voor internet worden in de VEA Media Inflatie Barometer 1993-2003 vergeleken.

In deze editie zijn de NOM Print Monitor cijfers nog niet verwerkt. Deze zullen in augustus worden toegevoegd.

In de VEA Media Inflatie Barometer wordt jaarlijks voor alle Nederlandse media de geldontwaarding van de bestedingen in massamedia berekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in