Overslaan en naar de inhoud gaan

Mecom: 23% daling advertentieomzet Nederland in 2013

UPDATE Mecom - moederbedrijf van Wegener - heeft door de aanhoudend slechte advertentiemarkt de omzet afgelopen jaar verder zien dalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Mecom vanmorgen publiceerde.

related partner content for mobile comes here

De advertentieopbrengsten daalden het afgelopen jaar met 21 procent tot 287,8 miljoen euro. De totale omzet viel met 11 procent terug tot 807,9 miljoen euro. Het nettoverlies uit voortgezette activiteiten bedroeg 64,6 miljoen euro, tegen 85,5 miljoen euro in 2012. Het verlies onder de streep verdubbelde ten opzichte van 2012, van 30,4 miljoen naar 61,6 miljoen euro.

De advertentieopbrengsten daalden het afgelopen jaar met 21 procent tot 287,8 miljoen euro. 

Wegener - MGL
In Nederland daalde de advertentieomzet met 23 procent, mede als gevolg van een &;extreem trage start&; van het jaar. In de loop van het jaar vlakte de daling wel wat af. Wegener en het Limburgse MGL moeten het vooral hebben van kostenbesparingen en reorganisaties. Het aantal voltijdsbanen in Nederland daalde vorig jaar met een kleine 350 tot circa 2450. Door de verkoop van onderdelen verdwenen ongeveer 30 mensen van de loonlijst.

Meer bezuinigingen biJ Wegener
In januari kondigde Wegener aan dat het tussen 2015 en 2017 opnieuw een flinke besparing zal doorvoeren, waarbij de uitgever 30 miljoen euro aan kosten wil terugdringen. Volgens ceo Susan Duinhoven is 2014 een ‘tussenjaar’ waarin wordt gekeken waar nieuwe besparingen zijn te behalen. 

Blijft Mecom eigenaar?
In NRC Handelsblad zei Duinhoven afgelopen week dat ze niet weet of Mecom eigenaar blijft van Wegener. &;
I don’t know. En: I don’t know if I care. Onder een andere aandeelhouder zouden wij geen andere dingen doen. Wij reorganiseren niet voor de aandeelhouders. Het is de markt die verandert. De media-industrie heeft een zware taak: advertentie-inkomsten dalen, oplagen nemen af én we moeten geld uitgeven om ons te klaar te maken voor de toekomst.&;

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in